مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

عمل جراحی بینی کج

از آنجایی که بینی در چهره نقش به سزایی دارد تناسب نداشتن یا کجی آن هم باعث کاهش زیبایی و جذابیت های ظاهری فرد می گردد. در پی کجی بینی، کمبود اعتماد به نفس در ارتباطات اجتماعی فرد شکل می گیرد. یکی از مشکلات عمده ای که در اولین برخورد در ظاهر فرد جلوه گر می شود همان بینی کج است که ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد. البته که برای تشخیص قطعی بینی کج از خطوط بالا و پایین صورت تان و اصول زیبایی شناسی کمک گرفت که یک متخصص گوش و حلق و بینی به راحتی می تواند میزان کجی بینی را مشخص کند.

این نوع بینی ممکن است بنا به دلایلی مانند: ضربه خوردن، تصادف و وارد شدن فشار های بسیار دچار انحراف شود. اما به شما و همه عزیزانی که از این عارضه رنج می برند این نوید را می دهیم که عمل جراحی، بینی کج را به یک بینی متناسب با چهره تان بدل می کند.

بینی کج یک اصطلاح کلی برای توصیف بینی هایی است که ناصاف و کج به نظر می رسند. در حالی که برخی از افراد با این ویژگی (ویژگی ارثی از والدین خود) به دنیا می آیند، برخی دیگر ممکن است آن را در زمان های مختلف در طول زندگی خود به واسطه ضربات وارد شده به صورت به دست آورده باشند.

نشانه های بینی کج

شایع ترین علامت انحراف تیغه بینی یا همان کجی بینی عدم تقارن در در نوک بینی است و  کیپ شدن بینی هم از دیگر علامت های این عارضه است که در یک یا دو طرف همراه با اختلال در عملکرد تنفسی رخ  می دهد. عفونت های سینوسی متعدد هم می توان از نشانه های بینی کچ نام برد.

علائم دیگر بینی کج شامل موارد زیر می باشد:

  • خونریزی بینی
  • احساس درد در ناحیه سر و صورت
  • آبریزش بینی
  • خشکی دهان در حین خوابیدن به دلیل باز بودن دهان برای تنفس
  • آپنه خواب یا همان سر و صدای خروپف در طول خواب

چگونه بفهمم بینی ام شکسته است؟

علائم شایع مرتبط با شکستگی بینی شامل درد، خونریزی بینی و گاهی کبودی در اطراف بینی و چشم است. اگر استخوانی شکسته و جابه‌جا شده باشد، ممکن است برآمدگی یا ترک خوردگی را روی بینی احساس کنید. در حالی که برای تأیید تشخیص شکستگی بینی نیازی به اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیست، بسیاری از اورژانس ها ممکن است این آزمایش ها را انجام دهند تا تأیید کنند که شکستگی ساختارهای مهم دیگری فراتر از بینی را درگیر نمی کند.

آیا من کاندید خوبی برای جراحی بینی هستم؟

اگر ظاهر کج بینی شما را آزار می دهد، یا احساس می کنید که شکل بینی شما با بقیه اجزای صورتتان ناهماهنگ است، کاندیدای خوبی برای عمل زیبایی بینی هستید.

همه کاندیداهای جراحی بینی باید افراد غیرسیگاری سالمی باشند که انتظارات روشن و واقع بینانه از نتیجه عمل خود داشته باشند.

صاف کردن بینی کج با جراحی رینوپلاستی

جراحی زیبایی بینی که بیشتر به عنوان عمل بینی شناخته می شود، یک عمل زیبایی است که برای کمک به بیماران برای دستیابی به بینی متعادل تر و از نظر بصری دلپذیر طراحی شده است. اگر از بینی کج اذیت می شوید، جراحی زیبایی بینی می تواند به رفع این نگرانی کمک کند و در عین حال بینی ایجاد کند که حواس شما را پرت نمی کند و در عوض ویژگی های صورت شما را برجسته می کند.

یکی از محبوب ترین دلایل انجام جراحی زیبایی بینی، صاف کردن ظاهر بینی کج است. جراحی می‌تواند این کار را با تغییر شکل دیواره بینی بین سوراخ‌های بینی و همچنین صاف کردن هرگونه برآمدگی و بی‌نظمی که به ظاهر کج می‌افزاید، انجام دهد.

مراحل انجام عمل جراحی بینی کج

ابتدا در طی یک فرآیند عمل سپتوپلاستی، جراح از داخل بینی عمل را آغاز می کند و با ایجاد برش کوچی در روی تیغه بینی استخوان یا هر غضروف اضافی را برمی دارد در این نوع جراحی های بینی کج گاهی اوقات ممکن است رینوپلاستی با جراحی سپتوپلاستی ترکیب شود به گونه ای عمل زیبایی و درمانی صورت می گیرد، به این روش ترکیبی سپتورینوپلاستی هم می گویند. سپتوپلاستی با جراحی سینوس ها هم ترکیب می شود. این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی و یا بی حسی موضعی انجام می گیرد و حدود 1 ساعت زمان می برد.

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

یکی از مهم ترین مراحل عمل جراحی بینی و فاکتور های موفقیت آمیز بودن آن رعایت نکات ماقبتی قبل و بعد از عمل است که با جدی گرفتن و طبق دستورالعمل ها شانس دست یابی به بهترین نتیجه ممکن را دارید.

برای اصلاح شکستگی بینی و یا بینی کج چه کاری می توان انجام داد؟

برنامه ریزی درمان برای شکستگی یا کجی بینی به زمان ضربه، وسعت آسیب و هدف بیمار بستگی دارد. ظرف چند ساعت پس از ضربه، بینی شروع به تورم می کند. تا زمانی که بیمار چند روز بعد به پزشک مراجعه کند، ممکن است بینی همچنان بسیار متورم باشد. گزینه های درمانی در این مرحله شامل مشاهده محافظه کارانه برای مشاهده نحوه عملکرد بیمار بدون هیچ مداخله ای است، یا برنامه ریزی برای روشی برای جا انداختن بینی قبل از بهبود کامل استخوان آن است. جااندازی بینی باید ظرف یک ماه پس از آسیب اولیه انجام شود و برای شکستگی ساده تر مناسب است.

اگر بیمار با شکستگی بینی پیچیده تری از جمله شکستگی شدید با ظاهر بینی کج یا شکستگی تیغه بینی مراجعه کند، باید جراحی باز انجام شود. برخلاف جاانداختن بینی در آن اصلاح بینی شکسته از طریق نیروی فیزیکی و بدون هیچ برشی روی بینی انجام می شود، جاانداختن بینی با جراحی به این معنی است که برش بر روی استخوان (استئوتومی) یا تنظیم مجدد غضروف آسیب دیده بینی (عملکردی) ایجاد می شود. سپتورینوپلاستی) با هدف بازگرداندن عملکرد و ظاهر به حالت اولیه قبل از آسیب.

برخی از نکات احتیاطی بعد از عمل جراحی بینی کج عبارت اند از:

  • برای کاهش تورم و کبودی های شایع بعد از عمل تا حدود 12 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • حدود یک هفته از بلند صحبت کردن و خندیدن های طولانی اجتناب کنید.
  • تا زمانی که بینی تان کامل شکل نگرفته و بهبودی صورت نگرفته بهتر است در محل های پرتردد و شلوغ قرار نگیرید.
  • از مسواک های نرم و لباس های دکمه دار برای کاهش درد و راحتی بعد از عمل، استفاده کنید.
  • هنگام عطسه دهانتان را باز کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
  • غذاهای سفت و جویدنی تا مدتی کنار بگذارید و به جای آن مایعات و سوپ میل کنید.
  • در روز های اول بعد از عمل بهتر است برای بیدار بلند شدن از خواب از فردی امن و همراه کمک بگیرید، زیرا ممکن است اثرات داروی بیهوشی هنوز باقی مانده باشد و احساس سرگیجه داشته باشید.
  • برای سهولت در تنفس و تخلیه بینی تان از ترشحات بهتر است از محلول سرم نمکی برای شستشوی بینی تان استفاده کنید.
  • از فین کردن و تخلیه ترشحات با فشار زیاد خودداری کنید.
  • به مدت 2 ماه از هر گونه عینک آفتابی و طبی استفاده نکنید زیرا سنگین فریم عینک به بینی تان آسیب می زند.
  • تا حدود 6 هفته از هر گونه فعالیت سنگین و نیمه سنگین جسمانی پرهیز نمایید.

دوران نقاهت جراحی بینی کج

حساس ترین مرحله هر عملی دوران نقاهت است که باید استراحت کافی داشته باشید تا نتایج بسیار مطلوبی از عمل جراحی بینی کسب کنید. این دوران در حدود 2 – 4 هفته پس از عمل جراحی ادامه دارد و پس از ان می توانید به راحتی به فعالیت های روزمره تان رسیدگی کنید.

در این دوران باید به نکات بسیار مهمی از قبیل: چکاپ های دوره ای و ملاقات با پزشک و جراح تان توجه کرد، چنانچه مورد غیر طبیعی مشاهده کردید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا در اسرع وقت درمان و مراحل کنترلی آغاز شود. تمامی داروهای تجویزی از سوی پزشک را به خوبی و در سر وقت خود مصرف کنید. برای انجام هر کاری هم بهتر است از جراح تان مشورت بگیرید.

چه مدت طول می کشد تا بهبودی بعد از عمل ترمیم بینی کج یا شکستگی بینی انجام شود؟

این بستگی به وسعت عمل دارد. اگر بتوان مشکل بیمار را به اندازه کافی با روش جا انداختن بینی بدون جراحی اصلاح کرد، بیماران اغلب در عرض چند روز به سر کار بازخواهند گشت. اکثر بیماران نیازی به پانسمان یا آتل بینی ندارند و باید بعد از چند روز بتوانند از طریق بینی نفس بکشند. بخیه ها در داخل بینی قرار می گیرند و خود به خود جذب می شوند.

اگر بیمار نیاز به سپتورینوپلاستی عملکردی وسیع تری داشته باشد، جراح یک برش کوچک زیر بینی و احتمالاً یک آتل در خارج بینی قرار خواهد داد. بخیه کوچک زیر بینی و آتل خارج بینی در روز هفتم پس از جراحی برداشته می شود. بیمار ممکن است چند روز پس از جراحی به محل کار خود باز گردد. همچنین باید از فعالیت های سنگین تا حدود 10 روز اجتناب شود. تمرینات هوازی را می توان پس از 2 هفته با شدت افزایش تدریجی پس از آن از سر گرفت.

آیا بیمه جراحی شکستگی بینی را پوشش می دهد؟

اگر سال ها پیش بینی شما شکسته شده بود و اکنون فقط ظاهر کج بینی شما را آزار می دهد، احتمالا بیمه با پوشش جراحی موافقت نخواهد کرد. با این حال، اگر متوجه مشکل تنفسی از طریق بینی خود شدید، این مورد تحت پوشش بیمه شما به عنوان یک عمل جراحی زیبایی بینی یا ترمیم دریچه بینی قرار می گیرد. در حالی که هدف اصلی بهبود عملکرد بینی است، ظاهر کج بینی شما نیز باید بهبود یابد.

چه زمانی نتایج جراحی بینی خود را مشاهده خوام کرد؟

نتایج جراحی بینی معمولاً در عرض چند هفته پس از جراحی قابل مشاهده است، زمانی که اکثر کبودی ها و تورم ها از بین رفته است. با این حال، تورم جزئی همچنان وجود خواهد داشت، به این معنی که شما ممکن است شکل نهایی بینی خود را تا حدود شش ماه تا یک سال پس از جراحی مشاهده نکنید.

عوارض جانبی جراحی بینی کج

به طور کلی هر عمل جراحی عوارض جانبی به صورت احتمالی به همراه دارد و عمل جراحی بینی از این قاعده مستثنی نمی باشد.

خطرات احتمالی که به ندرت اتفاق می افتند عبارت اند از:

  • التهاب
  • تورم
  • قرمزی
  • کبودی
  • احساس درد
  • بروز عفونت
  • خونریزی شدید و غیر قابل کنترل
  • سوراخ در تیغه بینی
  • از دست دادن حس بویایی
  • واکنش آلرژیک به داروهای بیهوشی

نتیجه گیری

به شما پیشنهاد می کنیم برای دریافت بهترین نتیجه ممکن از بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و جراح صورت کمک بگیرید زیرا با مهارت و تجربه بالای خود جلوی بروز عوارض جانبی را می گیرد و می توانید با اطمینان خاطر به انجام این نوع از عمل جراحی اقدام کنید.

منابع:

https://www.specialtyaestheticsurgery.com/blog/how-can-i-straighten-a-crooked-nose/

https://www.naturalfacecenters.com/broken-crooked-noses-syracuse/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

1 دیدگاه
  1. بینی کج خیلی خنده داره باید صددرصد عمل شه بنظرم

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

تماس با دکتر علاف اکبری