دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / اهمیت پوست در جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

اهمیت پوست در جراحی بینی

یکی از مواردی که در نتیجه‌ی جراحی بینی تاثیرگذار خواهد بود، ضخامت پوست بینی است. ضخامت پوست بینی یکی از فاکتورهای اصلی است که جراح در معاینات اولیه آن را بررسی می‌نماید. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی اهمیت پوست بینی در جراحی بینی و چالش‌هایی که بیماران با انواع مختلف پوست بینی در حین جراحی و پس از آن روبرو هستند می‌پردازیم.

اهمیت پوست در جراحی بینی

بررسی انواع پوست بینی پیش از جراحی

یکی از ارزیابی‌های مهم در جلسه‌ی معاینه‌ی فیزیکی پیش از جراحی بینی، بررسی نوع پوست بینی است. این مرحله توسط برخی از جراحان نادیده گرفته می‌شود در صورتی که از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوست بینی در افراد مختلف از پوست خیلی نازک تا پوست خیلی ضخیم درجه بندی می‌شود. در اکثر افراد پوست بینی، ضخامتی متوسط دارد. ضخامت پوست بینی و سایر ویژگی‌های بینی به صورت ساختارهای ارثی به ما منتقل می‌شود.

دلیل اهمیت پوست بینی در جراحی بینی

نوع پوست بینی می‌تواند بر نتیجه‌ی نهایی جراحی بینی اثرگذار باشد. در افرادی که پوست بینی آنها نازک است، مشکلاتی مانند عدم تقارن بینی پس از جراحی (حتی اگر بسیار جزئی) باشد بسیار بیشتر مشخص می‌شود. در این افراد پوست بینی فقط یک ساختار نازک روی قسمت اسکلت داخلی بینی تشکیل می‌دهد و انجام اصلاحات ظریف حین جراحی در این افراد باید با دقت بیشتری انجام می‌شود.

افرادی که پوست بینی ضخیم دارند، یک لایه‌ی چربی روی ساختار داخلی بینی دارند و انجام اصلاحات ظریف روی بینی این افراد در حین جراحی دشوار است.

ضخامت پوست بینی می‌تواند در شکل و اندازه‌ی بینی پس از جراحی تاثیرات متفاوتی داشته باشد.

عواملی که بر ضخامت پوست بینی تاثیر می‌گذارد

پوست بینی با پوست سایر قسمت‌های بدن متفاوت است، معمولاُ کلاژن بیشتری دارد و ضخیم‌تر است. عوامل بسیاری هم به صورت ارثی و هم به صورت محیطی در ضخامت پوست بینی تاثیرگذار است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

1. ژنتیک

مهم‌ترین عاملی که ضخامت پوست بینی را مشخص می نماید، ژنتیک است. افرادی که پوست بینی ضخیم‌تری دارند به صورت ارثی و خانوادگی مقدار بیشتری فیبرهای کلاژن و الاستین دارند.

2. آسیب‌های نور خورشید

آسیب‌های واردشده از سمت اشعه‌‌های مضر خورشید می‌تواند ضخامت پوست بینی را کاهش دهد. اشعه‌های ماورا بنفش می‌تواند کلاژن و الاستین را تجزیه کند و منجر به کاهش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست بینی شود. در نتیجه پوست بینی نازک شده و علائم پیری مانند چین و چروک را زودتر نمایان می‌نماید.

3. آسیب‌های ناشی از آکنه

آکنه و سایر آسیب‌های پوستی نیز می‌توانند باعث نازک شدن پوست بینی شوند. زمانی که این آسیب‌ها ایجاد می‌شود کلاژن بیشتری تولید می‌شود که ممکن است تبدیل به زخم شود. اسکارهای ناشی از این زخم‌ها جایگزین بافت سالم می‌شوند و در نهایت باعث نازک شدن پوست بینی می‌شود.

4. افزایش سن

افزایش سن باعث کاهش میزان کلاژن و الاستین شده و خاصیت ارتجاعی پوست را کاهش می‌دهد. این عوامل در کنار عواملی مانند آسیب‌های نور خورشید به تدریج باعث آسیب به پوست بینی، افتادگی و یا ایجاد چین و چروک می‌شود.

بیشتر بدانید: جراحی بینی با استفاده از غضروف دنده

تکنیک جراحی روی بینی با انواع پوست

روش‌هایی که جهت جراحی روی بینی با پوست نازک انجام می‌شود با روش جراحی که برای افرادی با پوست بینی ضخیم انجام می‌شود متفاوت است. در ادامه به بررسی جراحی و عوارض پس از جراحی برای بینی‌هایی با پوست نازک و ضخیم می‌پردازیم.

تکنیک جراحی روی بینی با انواع پوست

جراحی بینی برای بیماران با پوست نازک

  • این افراد پس از جراحی تورم کمتری خواهند داشت.
  • جهت جلوگیری از هرگونه برآمدگی روی پوست بینی باید ساختار داخلی بینی با دقت بیشتری جراحی شود. در این بیماران استفاده از گرافت‌های خاص در میان بافت نرم بینی می‌تواند از عدم تقارن جلوگیری نماید.
  • بینی این افراد پس از جراحی ممکن است به صورت غیرطبیعی نوک تیز به نظر برسد بنابراین جراح در هنگام جراحی نوک بینی باید به این موضوع توجه نماید تا از ایجاد ظاهر غیرطبیعی در بینی‌هایی با پوست نازک جلوگیری نماید.
  • نتیجه‌ی نهایی در افرادی که پوست بینی نازک‌ و ضخیمی دارند با نتایج طبیعی‌تری همراه است.

بیشتر بدانید: عمل بینی بدون تامپون

جراحی بینی با پوست ضخیم

  • چالش اصلی در جراحی بینی با پوست ضخیم، باریک کردن بینی و حفظ حالت طبیعی آن است. بیماران با پوست ضخیم احتیاح به اصلاحاتی در سه بعد دارند.
  • تشخیص غضروف در بینی این افراد معمولاُ دشواتر است.
  • با کشیدن پوست بینی در افرادی که پوست بینی ضخیم دارند می‌توان ضخامت پوست بینی را کاهش داد.
  • دوران نقاهت در افرادی که بینی با پوست ضخیم‌تر دارند بیشتر است. بیمارانی که پوست بینی نازک دارند به 6 تا 12 ماه جهت کاهش تورم نیاز دارند اما در افرادی که پوست بینی ضخیم دارند 1 الی 2 سال زمان جهت بهبود کامل زمان نیاز است. جهت کاهش تورم در این بیماران می‌توان از تزریق استروئيد استفاده نمود.
  • میزان درد پس از جراحی در افرادی که پوست ضخیم‌تری دارند کمتر است.

جراحی بینی با پوست چرب و منافذ بزرگ

پوست چرب بینی باعث ایجاد مشکلاتی حین جراحی می‌شود. تولید بیش از حد سبوم باعث می‌شود که منافذ پوست بسته شده و منجر به ایجاد بی‌نظمی‌هایی در نتیجه‌ی جراحی می‌شود. در برخی موارد به این بیماران توصیه می‌شود پیش از جراحی اقداماتی مانند لایه برداری شیمیایی و یا لایه برداری با لیزر را پیش از جراحی بنی انجام دهند. همچنین مصرف داروهایی پیش از جراحی می‌تواند باعث کوچک شدن منافذ بینی و کاهش تولید سبوم شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

تماس با دکتر علاف اکبری