دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / عطسه بعد از عمل بینی
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

عطسه بعد از عمل بینی

عطسه کردن یک عکس العمل طبیعی و غیر ارادی بدن است که در اغلب موارد بدون هیچ گونه مشکلی انجام می‌شود. اما همین مکانیسم ساده پس از جراحی بینی ممکن است به یک چالش برای بیماران تبدیل شود. اغلب بیماران پس از جراحی با این سوال مواجه هستند که اگر پس از عمل مجبور به عطسه باشند چه اتفاقی برای آنها رخ می‌دهد؟ آیا عطسه کردن می‌تواند به نتایج جراحی بینی آسیب وارد نماید؟ روش صحیح عطسه کردن پس از جراحی بینی چگونه است؟ اگر شما هم به تازگی جراحی کرده‌اید و یا قصد جراحی دارید و با این سوالات روبرو هستید در ادامه‌ی این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

عطسه بعد از عمل بینی

نحوه‌ی کنترل عطسه پس از جراحی بینی

در هفته‌های اول پس از عمل بینی باید از هر گونه فشار به بینی خودداری نمائید. مواردی مانند عطسه، سرفه و یا فین کردن می‌تواند با فشار به بافت بینی منجر به افزایش تورم و یا خونریزی شود بنابراین جهت کنترل این عوارض لازم است تا جایی که می‌توانید شدت عطسه را مهار کنید.

عطسه فرآیندی است که نمی‌توان آن را متوقف کرد اما تا حدودی قابل کنترل است. در ادامه راهکارهایی برای کنترل عطسه پس از عمل بینی به شما پیشنهاد می‌شود:

  • در هنگام عطسه دهان خود را کاملاُ باز نگه دارید تا میزان فشاری که به مجرای بینی وارد می‌شود کاهش بیابد.
  • جهت کاهش فشار به بینی می‌توانید اطراف بینی را با دست‌های خود بگیرید تا فشار کمتری به ساختار داخلی بینی وارد شود.

نکاتی که گفته شد در طی 10 روز اول پس از جراحی بینی رعایت نمائید.

خطرات عطسه کردن پس از عمل بینی

با توجه به شدت عطسه، میزان آسیب‌هایی که به ساختار بینی پس از جراحی ممکن است وارد شود نیز متفاوت است. برخی از این آسیب‌ها عبارتند از:

  • افزایش تورم
  • افزایش کبودی
  • احتمال خونریزی
  • تغییراتی در غضروف و استخوان بینی

به طور کلی ساختار داخلی بینی مانند بافت، غضروف و استخوان‌ها پس از جراحی نسبت به هرگونه لمس، ضربه و یا فشار بسیار حساس هستند به همین جهت پیشنهاد می‌شود از وارد کردن هرگونه فشار به این ناحیه خودداری نمائيد. در صورتی که با شدت عطسه کنید ممکن است به نتایج جراحی اختلال وارد نمائید.

بیشتر بدانید: مراقبت های بعد از جراحی بینی

پیشگیری از عطسه پس از عمل بینی

  • در صورتی که دچار آلرژی‌های فصلی هستید این جراحی را در فصل‌هایی انجام دهید که آلرژی شما کاهش می‌یابد.

به عنوان مثال اگر در فصل بهار دچار آلرژی نسبت به گرده‌ی گلها می‌شوید بهتر است جراحی خود را در فصل تابستان، پاییز و یا زمستان انجام دهید.

  • از محیط و موادی که باعث عطسه می‌شوند دوری کنید.

بیشتر افراد در معرض گرد و غبار، دود، و یا در تماس با برخی ادویه‌ها و مواد غذایی مانند فلفل دچار عطسه می‌شوند. بنابراین پس از جراحی بینی تا چند هفته در محیط‌هایی که باعث عطسه می‌شوند قرار نگیرید و غذاهایی که حاوی ادویه‌های تند هستند مصرف نکنید.

  • استفاده از عطر، ادکلن، اسپری‌های خوش بو کننده بدن را تا زمان بهبودی متوقف نمائید.

این مواد می‌توانند منجر به بروز حساسیت و یا عطسه‌ شوند.

  • مصرف داروهای ضد حساسیت

در صورتی که به صورت غیر قابل کنترل عطسه می‌کنید می‌توانید از پزشک خود درخواست کنید تا برای شما داروهای ضد حساسیت تجویز نماید تا میزان عطسه پس از عمل بینی کاهش بیابد.

  • به مقدار کافی آب بنوشید.

نوشیدن آب باعث مرطوب نگه داشتن مجاری بینی می‌شود و می‌تواند از عطسه و سرفه پیشگیری نماید.

  • در موقعیت مناسب استراحت کنید.

بالا نگه داشتن سر باعث می‌شود میزان تورم کاهش بیابد و از عطسه‌های ناخواسته پیشگیری می‌نماید.

نتیجه گیری

عطسه کردن یک مکانیسم طبیعی بدن است که در اغلب موارد غیر قابل کنترل است اما  می‌تواند نتایج جراحی بینی را با اختلال مواجه نماید و یا باعث افزایش شدت عوارش پس از جراحی شود. به همین دلیل پس از جراحی بینی و طی 1 الی 2 هفته‌ی اول باید تا جایی که می‌توانید عطسه را مهار کنید و یا شدت آن را کاهش دهید. به عنوان مثال می‌توانید با دهان باز عطسه کنید تا میزان فشار روی بینی کاهش بیابد و یا با دست‌های خود ناحیه اطراف بینی را نگه دارید تا هیچ گونه فشاری به بینی وارد نشود.

در این مقاله به برخی راهکارهایی که می‌تواند مانع از عطسه کردن پس از جراحی بینی شود اشاره شد. در انتها این موضوع را بدانید هر زمان که حس کردید بعد از عطسه کردن میزان تورم، خونریزی و یا کبودی اطراف بینی افزایش یافته است به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه نمائید تا در صورت بروز آسیب به ساختار داخلی بینی راهکارهای مناسب به شما ارا‌ئه شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + یک =

تماس با دکتر علاف اکبری