دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی بگیریم؟
مدت زمان مطالعه ۱۴ دقیقه

مراقبت های بعد از جراحی بینی را جدی بگیریم؟

امروزه جراحی زیبایی بینی یکی از محبوب ترین و رایج ترین عمل های زیبایی در جهان شناخته شده است. اما یکی از دغدغه های افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می دهند، نحوه مراقبت از بینی پس از جراحی است. قطعا بارها شنیده اید که پس از جراحی بینی، ممکن است نوک بینی دچار افتادگی شود، یا اینکه در عمل زیبایی بینی های گوشتی امکان بازگشت بینی وجود دارد و غیره. بسیاری از کسانی که این جراحی را انجام می دهند، به دنبال راهی برای حفظ ظاهر بینی خود پس از عمل هستند. مراقبت های بعد از جراحی بینی به اندازه روند جراحی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو مهم ترین تاکیدی که تمامی پزشکان و جراحان بینی بر آن توافق دارند انجام دقیق و با وسواس مراقبت های بعد از جراحی بینی است. برای این کار تنها نیاز است تا مراقبت های پس از جراحی بینی را به درستی انجام دهند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تمامی نکات مراقبتی پس از جراحی بینی، به طور کامل آشنا کنیم.

مراقبت های بعد از جراحی بینی

به دلیل مهم بودن این موضوع ما در ادامه همین نوشتار مهم ترین بخش هایی که در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی لازم است را تدوین کرده ایم که از این قرار است:

  • مراقبت های تغذیه ای بعد از جراحی بینی
  • مراقبت هایی که در زمینه تحرک و فعالیت های ورزشی باید انجام دهید
  • چسب زدن به بینی بعد از جراحی بینی
  • استفاده از انواع مسکن ها و قرص ها

توصیه مهم در زمینه جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی این روز ها آمار قابل توجهی از افراد را به سوی خود جلب کرده است. اما علیرغم اینکه در طول دو دهه اخیر افراد زیادی تحت جراحی قرار گرفتند و از مزایای آن بهره مند شدند هنوز هم هستند کسانی که در زمینه جراحی بینی دغدغه مند هستند و نگرانی هایی دارند.

اما مهم ترین نکته ای که می توان به افراد یادآوری کرد این است که موفقیت روند و نتیجه جراحی بینی تا حد زیادی وابسته به جراح بینی است. بنابراین زمانی که در انتخاب بهترین جراح بینی موفق عمل کرده اید بهتر است که نتیجه جراحی را به دست وی بسپارید و به تجربه و مهارت وی اعتماد کنید.

اعتماد کردن به پزشک در جنب انجام مراقبت هایی که که وی به شما گوشزد می کند از مهم ترین توصیه هایی که با گوش فرا دادن به آن می توانید روند جراحی را با موفقیت پشت سر بگذارید و نتیجه مطلوب برای شما حاصل شود.

نکات مهم بعد از عمل بینی

در هفته اول پس از جراحی بینی اسپلینت روی بینی شما قرار دارد. از آنجایی که به هیچ عنوان نباید اسپلینت روی بینی خیس شود، بهتر است در هفته اول از استحکام کردن خودداری نمایید. یا اینکه از کسی بخواهید در شستن موهایتان به شما کمک کند. از طرفی در هفته اول دور چشم شما تورم و کبودی ایجاد خواهد شد که معمولا پس از دو هفته به طور کامل برطرف می شود. بنابراین شما پس از ده روز تا دو هفته می توانید فعالیت های روزمره خود را شروع نمایید. البته برای شروع ورزش و فعالیت هایی که موجب افزایش ضربان قلب شما می شوند، بهتر است تا 4 هفته بعد از جراحی بینی صبر کنید.

از دیگر نکات مراقبتی حائز اهمیت پس از جراحی بینی استفاده نمودن از عینک است. اگر از عینک طبی استفاده می نمایید و نمی توانید بدون عینک دید مناسبی داشته باشید، بهتر است پیش از جراحی زیبایی بینی چشم های خود را لیزر نمایید. اما اگر می توانید بدون عینک دید مناسبی داشته باشید، بهتر است حداقل 6 هفته پس از عمل بینی از عینک استفاده نمایید. قرارگیری عینک روی بینی در هفته های اول پس از جراحی، می تواند موجب تغییر فرم قوس ایجاد شده روی بینی شود. احساس بی حسی در اطراف و روی بینی تا حداکثر 6 ماه پس از جراحی بینی طبیعی است و پس از آن به مرور زمان برطرف خواهد شد. از طرفی فرم نهایی بینی را 6 ماه تا یک سال پس از جراحی مشاهده خواهید نمود.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی بینی

دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل زیبایی بینی یکی از مراحل مهم جراحی بینی می باشد. بیمار باید در این مرحله، تمامی نکات و مراقبت های گفته شده از سوی پزشک متخصص گوش و حلق و بینی را رعایت کند تا بهترین نتایج حاصل شود. نکاتی که بعد از عمل جراحی بینی باید به آن توجه داشته باشید عبارتند از:

  • در صورتی که میزان درد برای بیمار قابل تحمل نباشد، مصرف داروهای مسکن تجویز شده از سوی پزشک می تواند به تسکین درد کمک کند.
  • تورم و کبودی بینی و اطراف چشم ها کاملا طبیعی است. توصیه می شود تا چند روز از کمپرس یخ استفاده شود. توجه داشته باشید کمپرس نباید مستقیما بر روی بینی گذاشته شود.
  • از مواد غذایی فیبردار و سبزیجات و همچنین مایعات استفاده کنید تا از یبوست جلوگیری کنید.
  • سعی کنید از لباس های دکمه دار استفاده کنید تا در حین پوشیدن و یا درآوردن لباس آسیب و یا فشاری به بینی تان وارد نشود.
  • حداقل یک ماه بعد از عینک استفاده نکنید.
  • در این دوران، مصرف داروهای رقیق کننده مانند آسپیرین و نوافن، به منظور پیشگیری از خونریزی ممنوع می باشد.
  • تکته مهم این است که بیمار چسب روی بینی را بزند تا به کاهش تورم کمک شود.
  • بسیاری از بیماران می توانند یک هفته بعد از جراحی، به محل کار خود برگردند.
  • توصیه می شود بیمار تا جایی که می تواند در منزل استراحت کند. انجام فعالیت های شدید و سنگین بدنی مانند بلند کردن اجسام سنگین و یا ورزش، به مدت چهار تا شش هفته ممنوع می باشد.
  • سر باید حتی هنگام خوابیدن نیز بالا نگه داشته شود. توصیه می شود از یک یا دو بالشت استفاده شود.
  • حداقل تا یک ماه بعد از عمل بینی از فین کردن جداً پرهیز کنید.

چسب زدن به بینی بعد از عمل

در اکثر مواقع، بعد از جراحی بینی یا جراحی ترمیمی بینی، چسب زدن بینی جزء ضرورات بعد از عمل است. زیرا توسط چسب پوست بینی منقبض می شود و به استخوان یا غضروف زیرین آن می چسبد. چسب زدن بینی برای افرادی که دارای بینی های گوشتی و پوستی ضخیم هستند بسیار مفید است و معمولاً چسب زدن بینی های گوشتی کمی بیشتر از حد معمول طول می کشد. معمولاً به بیماران توصیه می شود که 2 الی 3 هفته بعد از عمل بینی، چسب زدن را شروع کنند و بهتر است تا چند ماه چسب زدن به بینی ادامه داشته باشد تا بهترین نتیجه را از عمل بینی دریافت کنید.

در بهترین حالت توصیه ما به شما این است که؛ چسب را 24 ساعته روی بینی خود داشته باشید. اما در صورتی که امکان چسب زدن به بینی در طول روز را ندارید، حتما تا چند ماه هر شب روی بینی خود چسب بزنید و در طول روز بردارید. از جراح بینی خود درباره چسب زدن و یا نزدن بینی سوال کنید. علاوه بر آن از وی درباره نحوه چسب زدن بینی بعد از عمل و تعداد روزهای لازم که باید چسب بزنید سوال کنید. زیرا تمام این موارد در هر شخص بنا بر نحوه عمل و نوع بینی وی تفاوت دارد.

چسب های مخصوص بینی؛ چسب های کاغذی ضد حساسیت با پهنای یک و نیم سانتی متری هستند.

تاثیر خندیدن بعد از عمل بینی

یکی از مواردی که بعد از عمل بینی جراحان به آن توصیه بسیاری دارند، نحوه خندیدن بعد از جراحی بینی است. زمانی که می خندیم پره های بینی باز می شود و نوک بینی به پایین خم می شود، که همین امر بعد از عمل بینی می تواند باعث حرکت غضروف ها و استخوان هایی شود که هنوز در جای خود فیکس نشده اند، بنابراین امکان تغییر حالت بینی وجود دارد. همچنین بخیه هایی که جراح بینی، به منظور بستن شکاف ها بر روی بینی زده است ممکن است بر اثر خندیدن زودتر از زمان معمولی باز شود که همین امر باعث می شود که شکاف های بینی به خوبی جوش نخورند و احتمال عفونت در این محل بسیار زیاد است.

توصیه ما این است که بعد از عمل بینی، فرد به مدت حداقل یک ماه از داشتن حرکات شدید فک پرهیز کنید که خندین هم شامل این موارد می شود. البته از گریه کردن بعد از جراحی بینی نیز باید خودداری کنید، چرا که این حالت نیز باعث تحرکاتی در ناحیه بینی می شود که می تواند نتایج عمل بینی را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این گریه کردن می تواند باعث گرفتگی بینی شود که به دلیل ممنوعیت فین کردن بعد از عمل بینی قطعا اذیت خواهید شد.

تاثیر عطسه کردن بعد از عمل بینی

عطسه کردن عملی غیر ارادی است که عضلات صورت و همچنین پره های بینی را درگیر می کند. توصیه ما به شما این است که هنگام عطسه کردن سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا کمترین فشار به بینی وارد شود.

تزریق کورتون بعد از عمل بینی

همان طور که قبلا هم گفته شده تورم در بینی و سایر نواحی صورت، بعد از جراحی رینوپلاستی امری عادی است که ورم بینی در هر فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت است. و این تفاوت به دلیل نوع پوست وی و نوع بینی (گوشتی یا استخوانی) است.

اصولاً ورم بینی های گوشتی بسیار بیشتر از ورم بینی های استخوانی است و برای رفع کامل آن نیاز به زمان بیشتری است. ورم بعد از عمل بینی اصولاً موقتی است و به تدریج کاهش پیدا می کند و پس از مدتی به صفر می رسد. اما در برخی از افراد ورم بینی تا حدی کاهش پیدا می کند اما پس از مدتی هیچ تغییری حاصل نمی شود که در این صورت، طبق صلاحدید جراحتان می توان مقداری کورتون برای کاهش ورم بینی تزریق کرد.

تغذیه مناسب بعد از جراحی بینی

از مهم ترین نکاتی است که باید آن را رعایت کنید. در غیر اینصورت می تواند برای روند جراحی و بهبودی شما مشکل ساز شود.

استفاده از :

  • غذاهای نرم
  • غذاهای آبکی؛ مثل آش، سوپ.
  • غذاهایی که نیاز چندانی به جویدن ندارد
  • استفاده از آب میوه های اناناس و کرفس که به کاهش کبودی و تورم کمک می کند.

همه اینها می تواند به کاهش فشار وارده به سطح پوست و آرواره های فک کمک کند. از آنجایی که تمام استخوان و مفاصل صورت در ارتباط با یکدیکر عمل می کنند اگر فشار به عضلات صورت و بینی زیاد باشد روند خونریزی افزایش پیدا کرده در نهایت به کاهش سرعت بهبودی زخم های بینی می انجامد. بنابراین زمانی که غذاها نرم باشند نیازی به حرکت های بیشتر به دهان و دندان ها نیست در نتیجه محل برش های جراحی سریع تر بهبود پیدا می کنند.

بعد از عمل بینی چی بخوریم؟

یکی از مهم ترین نکات مراقبتی پس  از جراحی بینی، تغذیه مناسب در دوران نقاهت است. تا زمانی که اسپلینت روی بینی شما قرار دارد، بهتر است از غذاهای نرم و غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند، استفاده نمایید. زیرا جویدن غذا می تواند موجب تغییر فرم بینی و همچنین درد شدید شود. از طرفی خوردن غذاهای سرشار از فیبر می توانند به تسریع روند بهبودی شما کمک نمایند. پس از هفته اول می توانید به مرور شروع به جویدن غذا نمایید. با این وجود باز هم از خوردن غذاهای سفت اجتناب نمایید. خوردن غذاهای ضد التهابی مانند ماهی، توت فرنگی، کلم بروکلی و … نیز می تواند به برطرف نمودن کبودی و ورم بینی کمک نماید. نکته قابل توجه در رابطه با تغذیه مناسب پس از جراحی بینی، اجتناب از خوردن غذاهای اسیدی و حساسیت زا است. زیرا این مواد غذایی می توانند موجب آبریزش بینی و عطسه شوند.

اگر بخواهیم درباره رژیم غذایی بعد از جراحی بینی صحبت کنیم این موارد عبارتند از:

رژیم غذایی بعد از عمل بینی

رژیم غذایی روز جراحی

  • خوردن غذاها و خوراکی های سفت ممنوع و سعی کنید از سوپ، سیب زمینی آب پز و سبزیجات آب پز استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای تند و فلفی پرهیز کنید.
  • مصرف مایعات توصیه می شود اما بدون نی.
  • غذاهایی که دیر هضم می شوند یا موجب یبوست می شوند را نخورید.
  • روز عمل بینی از خوردن میوه هایی که خاصیت اسیدی دارند مانند پرتغال پرهیز کنید.
  • نوشیدن آب انبه و آب آناناس در روزهای اول بعد از عمل بینی بسیار مناسب است.

رژیم غذایی هفته اول بعد از جراحی

اصولا فرد از روز دوم به بعد وضعیتش بهتر می شود می تواند راحت تر غذا بخورد، اما به این نکته توجه داشته باشید در این دوران پرخوری و کم خوری هر دو مضر هستند. استفاده از ویتامین هایی مانند ویتامین سی و ویتامین دی و همچنین زینک می تواند بسیار مفید باشد و در بهبود هر چه سریعتر زخم های بعد از عمل نقش بسزایی خواهند داشت که ما توصیه می کنیم با موادی غذایی حاوی ویتامین A مصرف شوند. غلات و انواع گوشت ها حاوی زینک هستند و ویتامین A در انواع گوشت ها و لبنیات یافت می شود و همچنین ویتامین سی در انواع سبزیجات و میوه ها وجود دارد.

فعالیت های ورزشی بعد از جراحی بینی

به دو دسته تقسم بندی می شوند. یک دسته فعالیت هایی که سبک و کم فشار هستند که بعد از دو الی سه ماه انجام دادن آنها ضرری ندارد. البته همین حرکات کم فشار نیز باید محتاطانه انجام شود. دسته دوم فعالیت های ورزشی پرفشار هستند که تا شش ماه ممنوعیت مطلق دارد.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی

نحوه خوابیدن پس از جراحی بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند اثرات مثبتی در کاهش خونریزی داشته باشد. در واقع زمانی که بعد ازجراحی بینی می خواهید استراحت کنید تا مدت زمانی محدود دو بالش را زیر سر بگذارید تا خونریزی از بینی کاهش پیدا کند. شاید استراحت کردن پس از جراحی موضوع خیلی ساده ای باشد، اما بد خوابیدن می تواند موجب افزایش تورم و کبودی صورت شود. از آنجایی که استخوان و غضروف های بینی پس از جراحی بسیار ضعیف هستند، در صورت قرارگیری بینی روی بالش و چرخیدن صورت ممکن است استخوان و غضروف های بینی آسیب ببینند.

بنابراین بهترین کار این است که هنگام خوابیدن نیمه نشسته باشید، اگر نمی توانید در این حالت بخوابید بهتر است دو تا سه بالش زیر سر خود قرار دهید. از طرفی بهترین حالت برای خوابیدن رو به بالا است. به هیچ عنوان روی شکم و یا به پهلو بخوابید. از دیگر نکاتی که هنگام خوابیدن باید مدنظر داشته باشید، این است که برای جلوگیری از ضربه خوردن به بینی بهتر است حداقل سه هفته به صورت انفرادی بخوابید. اگر فکر می کنید در طول خواب ممکن است بچرخید و به پهلو شوید، بهتر است دو طرف خود را بالش قرار دهید تا از چرخیدن خود جلوگیری نمایید. پس از ده روز می توانید به پهلو خوابیدن را شروع کنید.

چند روز بعد از عمل بینی می توان کار کرد؟

یکی از سوالات رایج میان افراد شاغل که برای انجام جراحی بینی اقدام می نمایند، مدت زمانی است که باید از محل کار خود مرخصی بگیرند. اگر نمی توانید حداقل یک هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید، بهتر است زمانی برای عمل بینی اقدام نمایید که بعد از آن محل کار شما تعطیل است. زیرا حداقل یک هفته پس از عمل زیبایی بینی نمی توانید کار کنید. از آنجایی که پس از هفته اول نیز نمی توانید سر خود را در طولانی مدت پایین نگه دارید، بهتر است در صورت امکان حدود دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرید. در غیر اینصورت باید حداقل یک هفته در خانه استراحت کنید.

پایین انداختن سر بعد از عمل بینی

یکی از نگرانی های افرادی که جراحی بینی انجام می دهند، افتادگی نوک بینی پس از جراحی است. از طرفی بسیاری از آن ها می خواهند بدانند که آیا پایین انداختن سر می تواند موجب افتادگی نوک بینی شود یا خیر؟ در جواب به این سوال باید گفت که افتادگی بینی معمولا به دلیل عدم استفاده صحیح از چسب بینی و همچنین ماساژ دادن بیش از اندازه بینی اتفاق می افتد. اما پایین انداختن سر پس از جراحی بینی می تواند موجب افزایش کبودی زیر چشم و تورم بینی شود. البته این کار در میزان افتادگی بینی نیز بی تاثیر نمی باشد. به همین در در دو هفته اول پس از جراحی بینی سعی کنید از  پایین انداختن سر خود خودداری نمایید. پس از دو هفته نیز تا شش ماه از پایین نگه داشتن سر خود در طولانی مدت اجتناب نمایید.

نتیجه گیری

در پایان مهم ترین نکته ای که باید یاداور شویم این است که تمامی اقدامات مراقبتی بعد از جراحی بینی موقتی است ولی اثرات بلند مدتی در بهبود نتیجه جراحی خواهد داشت و بعلاوه اینکه اقدامات چندان پیچیده و دشواری نیست. از سوی دیگر نیز در زمینه مراقبت های بعد از جراحی بینی نیازی به نگرانی ندارید زیرا که جراحان بینی بعد از جراحی تمامی نکات را به شما یادآور خواهند شد و مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 2.8]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − شش =

تماس با دکتر علاف اکبری