دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / جراحی بینی با لیزر
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

جراحی بینی با لیزر

جراحی بینی با لیزر یکی از جدید ترین روش های جراحی عمل بینی میباشد. در ابتدا ما میخواهیم با توضیح اینکه چگونه آناتومی خاص بینی شما بر توانایی تنفس از طریق بینی تأثیر بگذارد، شروع کنیم. توانایی تنفس خوب از طریق بینی به دو ساختار بسیار مهم در داخل بینی بستگی دارد: تیغه بینی و شاخک های بینی. اگر شما همچنین دارای نوارهای اسکار ناشی از جراحات بینی یا جراحی های قبلی، پولیپ یا کیست در داخل بینی خود هستید که تنفس شما را مسدود می کند، دکتر علاف اکبری بهترین جراح انحراف بینی در تهران، میتواند با کمک تکنیک های ظریف خود این مشکلات را نیز برطرف می کند.

جراحی بینی با لیزر

آشنایی با ساختار بینی برای جراحی بینی با لیزر

برای جراحی بینی با لیزر ابتدا با ساختار بینی آشنا شوید:

سپتوم بینی

تیغه بینی مانند دیواره ای است که از غضروف و استخوان تشکیل شده است و داخل بینی شما را به دو مجرای تنفسی راست و چپ تقسیم می کند. برای اینکه جریان هوای آزاد از طریق مجرای بینی شما جریان یابد، باید تیغه بینی شما صاف باشد. اگر سپتوم شما کج باشد (در اصطلاح پزشکی “انحراف”)، راه هوایی بینی شما مسدود می شود، اغلب به طور قابل توجهی.

نواحی انحرافی تیغه بینی شما می تواند اشکال شگفت انگیزی داشته باشد: زاویه دادن به یک طرف در جلوی بینی و سپس به طرف دیگر در پشت، انحراف در انتهای سپتوم و بسیار بالا. فقط جراحی می تواند انحراف تیغه بینی را اصلاح کند و داروها هیچ تاثیری بر انحراف سپتوم ندارند.

انحراف تیغه شما می تواند یک ویژگی آناتومیکی باشد که به ارث برده اید یا انحراف تیغه بینی می تواند ناشی از ضربه به بینی شما باشد – افتادن از دوچرخه، ضربه تصادفی از آرنج، آسیب بسکتبال یا فوتبال، افتادن روی میز، راه رفتن به داخل در، درب.

توربینات های بینی

شاخک ها طومارهای بزرگی از استخوان در دیواره های جانبی بینی شما هستند. استخوان شاخک با پوشش بینی ضخیم و صورتی پوشیده شده است که حاوی بسیاری از عروق خونی بزرگ است. وقتی به داخل بینی نگاه می کنید، شاخک ها مانند استوانه های چاق و صورتی به نظر می رسند که به دیواره کناری بینی چسبیده اند. عملکرد آنها گرم کردن و مرطوب کردن هوایی است که از بینی شما به پشت گلو می گذرد و سپس از طریق جعبه صوتی و نای وارد ریه های شما می شود.

در هر دیوار کناری بینی شما (سمت راست و سمت چپ) در واقع سه شاخک وجود دارد: شاخک تحتانی (پایین ترین)، شاخک میانی و شاخک فوقانی (بالاترین). شاخک تحتانی تا حد زیادی مهمترین شاخک است که بر توانایی تنفس از طریق بینی تأثیر می گذارد. در نتیجه، وقتی بعداً در این سخنرانی، جراحی شاخک را توضیح می‌دهد، واقعاً به جراحی که روی شاخک‌های تحتانی انجام می‌دهد اشاره می‌کند. فقط گاهی اوقات، ممکن است به جراحی کوچک کردن شاخک میانی نیز نیاز باشد، که معمولاً شامل برش دادن لبه جلو یا پایین در جایی که پولیپ‌ها به وجود می‌آیند. شاخک فوقانی بسیار کوچک است و در جراحی شاخک دخالتی ندارد.

از آنجایی که تیغه بینی شما با یک پوشش بسیار نازک پوشیده شده است، اندازه تیغه بینی بسیار کم تغییر می کند. اما از آنجایی که شاخک‌های تحتانی شما با یک پوشش بسیار ضخیم پر از رگ‌های خونی بزرگ و واکنش‌پذیر پوشیده شده‌اند، شاخک‌های شما می‌توانند به طرز چشمگیری بزرگ شوند. از اینکه چقدر بزرگ و انسدادی می‌توانند باشند شگفت زده خواهید شد. شاخک های شما به عوامل مختلفی بسیار حساس هستند.

دلایل جراحی بینی با لیزر

برای اکثریت بیماران، دو دلیل عمده برای جراحی بینی با لیزر شما وجود دارد:

  • سپتوم شما منحرف شده است.
  • شاخک های تحتانی شما بیش از حد بزرگ هستند.

گزینه های درمانی

برای انحراف تیغه بینی تنها یک گزینه وجود دارد و آن جراحی تیغه بینی است. داروها در درمان انحراف سپتوم ارزشی ندارند. علاوه بر این، انحراف سپتوم شما را نمی توان با تکنیک های جراحی محدودتر در حالت بیدار اصلاح کرد، مانند پختن بافت های نرم شاخک ها با لیزر یا چسباندن سوزن های گرم شده به شاخک ها.

برای شاخک های تحتانی بسیار بزرگ شما دو گزینه وجود دارد: داروهای کوچک کردن موقت شاخک های بینی (وقتی داروهای خود را قطع می کنید، چروکیدگی متوقف می شود) یا جراحی شاخک که توسط بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران برای درمان قطعی و دائمی ارائه می شود. اگر پزشک در طول مشاوره اولیه تشخیص دهد که برای اصلاح انحراف تیغه بینی و همچنین جراحی برای کاهش بیش از حد بزرگ شاخک‌های تحتانی، نیاز به جراحی دارید، به طور معمول اگر هم جراحی سپتوم مورد نیاز باشد و هم جراحی شاخک را همزمان میتوان انجام داد.

اقدامات قبل از جراحی بینی با لیزر

ابتدا پزشک یک تاریخچه دقیق از تمام علائم مربوط به انسداد بینی شما می گیرد و یک معاینه بسیار کامل بدون درد از داخل بینی شما، از جمله استفاده از اسکوپ فیبر نوری فوق نازک مدرن خود را انجام می دهد. هنگامی که پزشک متخصص خود را برای مشاوره می بینید، بینی شما را معاینه می کند و تعیین می کند که آیا شما واجد شرایط این گزینه جراحی هستید یا خیر.

مزایا جراحی بینی با لیزر

  • لیزر به روشی بسیار دقیق و ظریف بینی را برش می‌دهد.
  • بهبودی پس از جراحی بسیار سریعتر میباشد.
  • لیزر رگ‌های خونی کوچک را می‌بندد.
  • بافت اسکار ناشی از آسیب های جراحی بینی  با لیزر بسیار کم است.
  • در واقع زمان بهبودی در بیمارانش با تکنیک های لیزر به نصف کاهش یافته است.
  • از آنجایی که لیزر انتشار انرژی را تنها به ناحیه دقیقی که برش می دهد محدود می کند، بافت مجاور در امان می ماند.
  • لیزر در برش دقیق و ملایم بافت اسکار که پوشش صورتی بینی را به هر طرف استخوان سپتوم و غضروف متصل می کند.

اصلاح کامل انحرافات سپتوم بینی با روش جراحی با لیزر

اصلاح انحرافات تیغه بینی (قسمت های کج) در قسمت مرکزی سپتوم نسبتا آسان است. اما برای دستیابی به تنفس راحت لازم است، تمام انحرافات تیغه بینی ، از لبه جلویی تیغه بینی تا لبه پشتی تیغه بینی شما باید به طرز ماهرانه ای اصلاح شود. اصلاح قسمت های کج سپتوم در جلو، پشت، بالا و پایین سپتوم نه تنها به زمان اضافی قابل توجهی نیاز دارد، بلکه به بالاترین درجه مهارت در جراحی سپتوم نیز نیاز دارد.

روش جراحی بینی با لیزر

جراحی بینی با لیزر به صورت سرپایی انجام می شود. همان روز میتوانید بعد ازعمل به خانه خود بر گردید. جراحی با لیزر راهی است که می توانید پس از سال ها رنج از انسداد شدید بینی به تسکین دائمی برسید. هنگامی که جراحی تخصصی با کمک لیزر بر روی سپتوم و شاخک انجام می شود، بیماران تحت بیهوشی عمومی قرار میگیرند. بنابراین وقتی جراح متخصص جراحی را انجام می دهد، هیچ دردی احساس نخواهید کرد و او می تواند با خیال راحت روی بینی کار کند تا به نتیجه جراحی کامل، دائمی و برجسته ای که همیشه به آن امیدوار بودید دست یابد.

کلام آخر

از آنجایی که پزشک متخصص مایل است طیف وسیعی از درمان‌های جراحی را بر اساس نیازهای فردی هر بیمار ارائه دهد، گزینه جراحی محدودتری نیز برای بیمارانی که در معرض خطر بالاتر هستند یا برای بیمارانی که خوش شانس هستند که تیغه بینی صاف با انسداد بینی به دلیل بزرگ شدن شاخک‌ها به تنهایی دارند، وجود دارد. درمان محدودتر برای حداقل چند ماه با درمان شاخک تحتانی با لیزر، تنها تحت بی حسی موضعی وبدون تزریق، با بیدار شدن بیمار ارائه می شود. به دلیل ماهیت محافظه کارانه لیزر استفاده شده، ممکن است هر سه تا پنج ماه یکبار به لیزرهای اضافی نیاز باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

تماس با دکتر علاف اکبری