دکتر سوره علاف اکبری / جراحی گوش / همه چیز را در مورد گوش گل کلمی بدانید
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

همه چیز را در مورد گوش گل کلمی بدانید

جراحی زیبایی گوش گل کلمی

گوش ها یکی از اندام های کوچک و مفیدی هستند که در سر قرار دهند. گوش ها را می توان به عنوان یکی از مظلوم ترین و کارآمدترین اعضای بدن دانست. برای اثبات این موضوع نگاهی به صورتحساب های پرداخختی خدمات پزشکی خود بیندازید. چند درصد از این مخارج مربوط به درمان مشکلات گوش شماست؟

تا چه اندازه با عارضه های گوش آشنایی دارید؟ انواع بیماری های مرتبط با شکل ظاهری گوش را می شناسید؟ ما در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از عارضه های زیبایی گوش به نام گوش گل کلمی آشنا کنیم.

در اینجا توضیحات خانم دکتر سوره علاف اکبری متخصص گوش و حلق و بینی و فلوشیپ فوق تخصص جراحی صورت ENT را مشاهده می کنید.

گوش گل کلمی چیست؟

گوش گل کلمی یک دفرمتیک و بدشکلی ظاهری در بخش خارجی یا لاله گوش است. این بد شکلی اکتسابی است و به علت تروما و ضربه به گوش ایجاد می شود.

در ورزش هایی مانند کشتی گیری، بوکس و راگبی و در مجموع ورزش هایی که ممکن است ضربه مستقیم به گوش وارد شود احتمال وجود این دفرمتیک شایع تر وجود دارد. کشتی گیران دارای گوش های گوش گل کلمی هستند.

 

 

چرا این اختلال ایجاد می شود؟

وقتی تروما و ضربه به گوش وارد می شود در ابتدا هماتوم در گوش ایجاد می شود. علت شکل گیری هماتوم در گوش به این علت است که پوست و لایه ای که غضروف را می پوشاند خیلی محکم تا جلو لاله گوش بهم چسبیده است. هر ضربه ای که به صورت سطحی و با فشار بر روی گوش وارد شود باعث می شود که این لایه ها از غضروف جدا شوند و در زیر آن خونریزی تشکیل شود.

خونرسانی غضروف به صورت مستقیم از این غشا صورت می گیرد. وقتی این غشاها از خود غضروف جدا می شوند، با ایجاد خونریزی این خونرسانی غضروف مختل می شود. این امر موجب می شود تا مقداری از غضروف از بین برود و در طولانی مدت در آن ناحیه فیبروز اسکاری تشکیل شود.

این هماتوم ممکن است حتی منجر به عفونت بشود و اگر درمان نشود باعث برجستگی ها و بدشکلی ها در قسمت گوش و حاشیه گوش می شود که در نهایت منجر به ایجاد گوش گل کلمی در فرد می شود.

برای پیشگیری از گوش گل کلمی چه باید کرد؟

گوش کلمی به علت جراحات اصطحکاکی گوش ایجاد می شود. برای پیشگیری از ابتلا به آن باید در هنگام انجام ورزش های پر خطر برای ناحیه گوش از محافظ و ضربه گیرهای سر و گوش استفاده کرد. لازم است تا از برخورد ضربات مکرر به گوش جلوگیری شود.

در صورتی که ضربه ای به گوش وارد شد، حتما باید از نظر ایجاد خونریزی و هماتوم گوش ببرسی شود. برای انجام بررسی ها لازم است تا توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید. در صورتی که پس از معاینه مشخص شد که خونریزی اتفاق افتاده است و تشخیص خونریزی و هماتوم داده شد، لازم است تا در اولین فرصت تخلیه شود.

انواع روش های تخلیه هماتوم گوش

برای تخلیه خونریزی و هماتوم گوش روش های مختلفی وجود دارد که به تعدادی از متداول ترین روش های تخلیه خونریزی گوش اشاره می کنیم:

در برخی مواقع می توان با استفاده از سرنگ، هماتوم را آسپیله کرد. اما احتمال عودد مجدد بعد از تخلیه در این روش بسیار بالاست. ممکن است بعد از آسپلیه هماتوم و پانسمان، چند روز بعد شاهد عود مجدد عارضه باشیم.

روش دیگر تخلیه هماتوم با استفاده از عمل جراحی با روش باز است. در این روش با ایجاد برشی در این ناحیه و بلند کردن لایه ها، تمام خون هماتوم ساکشن و تخلیه و شستشو داده می شود.

گذاشتن درنگ و پانسمان فشاری به مدت طولانی یکی دیگر از روش های تخلیه هماتوم است. با انجام این کار بعد از مدتی عارضه به صورت کلی از بین می رود.

نکته مهمی که لازم است یادآور شویم در صورت مشاهده علائم عفونت حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خود مراجعه کنید و تحت درمان آنتی بیوتیک قرار بگیرید. با این کار بعد از مدتی علائم عفونت برطرف خواهد شد.

علائم و نشانه های هماتوم (خونریزی) گوش

چه زمانی شک به هماتوم گوش کنیم؟ آیا هماتوم گوش با علائم و نشانه هایی همراه است؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت: بله، هماتوم گوش با علائمی همراه است. زمانی که پس از ضربه به گوش، شاهد کبودی، تورم و قرمزی در ناحیه گوش باشیم، می توانیم به وجود هماتوم گوش شک کنیم. یکی دیگر از علائم هماتوم گوش، ایجاد تورم نرمی که وقتی آن را لمس می کنیم فرو می رود و زیر آن مایع و خون جمع شده باشد.

در صورت مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و آسپیله کردن این ناحیه با سرنگ در صورتی که زیر بافت خون تجمع یافته بود، خونریزی و هماتوم گوش ایجاد شده است.

عوارض هماتوم

اگر درمان مناسب هماتوم در زمان مناسب آن انجام نشود عوارض و پیامدهایی به همراخ خواهد داشت که در ادامه به ذکر آن می پردازیم:

ممکن است خونی که در زیر این بافت تجمع یافته است حالت عفونی پیدا کرده و به سمت آبسه و عفونت برود که در این صورت نیازمند درمان پیچیده تری است.

وقتی درمان صورت نمی گیرد، این خون کم کم جمع می شود و در قسمت نسج اسکار و فیبروز تجمع پیدا می کند. غضروف از بین می رود و منجر به بدشکلی و دفرمیته هایی به شکل برآمدگی و فرورفتگی در گوش که همان گوش گل کلمی است می شود.

در صورتی که فرد دچار ضربه های وسیعی شده باشد و یا به هماتوم های زیادی در قسمت گوش مبتلا شده باشد موجب تنگی مجرا گوش می شود. با قرار گرفتن این هماتوم ها در سوراخ یا مجرای گوش، گاهی بروز بدشکلی هایی که در ورودی مجرای گوش اتفاق می افتد موجب تنگی مجرا می شود. این امردمی تواند در شنوایی فرد تاثیر گذار باشد و علاوه بر آن مجرا به خوبی پاکسازی نمی شود و باعث بسته شدن و یا جرم گرفتن مجرا گوش می شود.

درمان گوش گل کلمی

شاید در اینجا این سوال برایتان مطرح شود که چنانچه فرد دچار گوش گل کلمی شود و برای درمان به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند چه کارهایی می توان انجام داد؟

 

در پاسخ می توان گفت که: برای درمان چنین کیس هایی یک روش درمان ثابت و مشخصی وجود ندارد. درمان گوش های گل کلمی یک درمان پیچیده و سخت است. پس بهترین راه پیشگیری از ابتلاست و یا در مرحله هماتوم و خونریزی درمان صورت گیرد.

ولی روش های جراحی وجود دارد که برای درمان گوش های گل کلمی انجام می شود. جراحی به روش باز یکی از این روش هاست. پوست گوش به صورت کامل بلند می شود و گاهی قسمت های نسج فیبروز و اسکار دریل یا با تیغ جراحی شیو می شود در نهایت برداشته می شود. غضروف نازک می شود و به روشی اتوپلاستی و روشی که برای شکل دادن غضروف ها در گوش های برجسته استفاده می شود صورت می گیرد.

ممکن است با سچور یک شکل طبیعی به گوش داده شود و پس از آن اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش برای فرد انجام داده شود. اما لازم است یادآوری کنیم که در این کیس ها معمولا نتایج قابل قبولی حاصل نمی شود و ممکن است نسج فیبروز دوباره رشد کند.

نکته مهم

در کشورما، داشتن گوش گل کلمی در برخی ورزش ها مانند کشتی نشانه تجربه و مهارت فرد در ورزش است. فرد به این موضوع افتخار می کند و برای درمان اقدامی صورت نمی گیرد. اما لازم است این نکته را یادآور شویم که در صورتی که به موقع برای درمان اقدام صورت نگیرد ممکن است مشکلاتی برای زیبایی و حتی شنوایی فرد ایجاد شود. پس در مراحل اولیه برای درمان اقدام کنید.

در انتها

برای درمان با انجام تحقیقات کافی به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. بعد از اتمام مراحل درمانی نیاز به تمدید جراحی یا مراحل درمانی نباشد. تشخیص و اقدام به موقع برای درمان در اثر بخشی نتیجه نقش بسزایی دارد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. سلام خانم دکتر آیا به حالت اولیه بر میگرده گوش گل کلمی بعد از جراحی؟

    پاسخ
    • سلام نه کامل

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دو =

تماس با دکتر علاف اکبری