دکتر سوره علاف اکبری / جراحی گوش / جدیدترین روش عمل گوش بل
مدت زمان مطالعه ۱۲ دقیقه

جدیدترین روش عمل گوش بل

در این سال ها یکی از جراحی های زیبایی که رشد و گسترش زیادی داشته است عمل گوش بل است. در واقع در بین طیف گسترده ای از اعمال زیبایی که وجود دارد این عمل گوش بل نیز طرفداران و متقاضیان مخصوص به خود را دارد و بسیاری از افراد برای از بین بردن مشکلات گوش خود دست به چنین اقدامی می زنند. در این نوشتار قصد داریم به ارائه اطلاعاتی جامع و دقیق در زمینه عمل گوش بل بپردازیم. امید است، کسانی که به نحوی با این مشکل درگیرند بتوانند اطلاعات خوب و مفیدی دریافت کنند تا بهترین تصمیم را برای رفع مشکل خود اتخاذ نمایند.

تغییر شکل گوش یا اتوپلاستی معمولاً برای بازگرداندن گوش های برجسته به سر و یا کاهش اندازه گوش های بزرگ انجام می شود. تغییر شکل گوش یا اتوپلاستی معمولاً برای بازگرداندن گوش های برجسته به سر و یا کاهش اندازه گوش های بزرگ انجام می شود. در بیشتر موارد، این عمل بر روی کودکان بین چهار تا 14 سال انجام می‌شود. گوش‌ها در سن چهار سالگی تقریباً به طور کامل رشد می‌کنند و هر چه زودتر عمل شود، طعنه و تمسخر کودک کمتری را تحمل خواهد کرد. جراحی گوش در بزرگسالان نیز رایج است. اگر به فکر جراحی گوش برای خود یا فرزندتان هستید، این اطلاعات به شما درک اولیه ای از این عمل می دهد. شما یاد خواهید گرفت که چه زمانی می تواند کمک کند، چگونه انجام می شود و چه نتایجی را می توانید انتظار داشته باشید. نمی تواند به همه سوالات شما پاسخ دهد، زیرا خیلی به شرایط فردی شما بستگی دارد.

روش عمل گوش بل

عمل گوش بل چگونه انجام میشود؟

نام دیگر عمل گوش بل، عمل اتوپلاستی است که به رفع مشکلات و نقایصی که در بخش گوش ها وجود دارد اشاره دارد. گوش بل به گوش هایی گفته می شود که بسیار بزرگ هستند و از سطح سر فاصله زیادی دارند. درواقع آنها از روبرو بسیار به چشم می آیند و نمای نازیبایی را در اطراف چهره افراد پدید می آورند.

عمل گوش بل در بزرگسالان و نیز کودکان قابل انجام است. و در طی یک ساعت تا دو ساعت اقداماتی برای کوچک کردن گوش و نیز برای از بین بردن برآمدگی بیش از حد آن ها انجام می شود. علت اصلی که موجب ایجاد گوش بل می شود در غالب موارد ژنتیکی و ارثی است و از بدو تولد با افراد است. اما گاها ممکن است بروز اتفاقات ناگهانی در شکل گیری این مشکل نیز دخیل باشد.

نمونه کار قبل و بعد عمل جراحی گوش بل

عمل گوش بل
گوش بل

نحوه عمل گوش بل

در ابتدا باید بدانید که پزشکان برای انجام عمل گوش بل از بی حسی موضوعی و یا بیهوشی عمومی استفاده می کنند. این اتفاق برای از بین بردن درد و ناراحتی بیمار در حین جراحی انجام می شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که در اغلب موارد بزرگسالان از روش بی حسی موضعی و کودکان از روش بیهوشی عمومی استفاده می شود. چرا که ممکن است کودکان در هنگام جراحی تحرک داشته باشند و در انجام جراحی خلل وارد کنند. بعد از آنکه پزشک برش هایی را در مناطق خاصی از گوش ایجاد کرد فرم دهی لازم را انجام می دهد سپس بخیه می زند.

یکی از مهم ترین اقداماتی که پزشک باید انجام دهد این است که برش در محلی از گوش ها انجام شود که بعد از دوره بهبودی محل زخم و بخیه باقی نماند. خوش بختانه این اقدام از سوی بسیاری از پزشکان رعایت می شود.

*از دیگر مسائلی که بد نیست بدانید این است که انجام عمل زیبایی گوش بل جزء درمان های سرپایی محسوب می شود و بیمار بعد از انجام می تواند به منزل باز گردد. روش این عمل به شرح زیر میباشد:

برنامه ریزی برای جراحی

کودکانی که در مورد گوش خود احساس ناراحتی می کنند و می خواهند عمل جراحی را انجام دهند، عموماً در طول فرآیند همکاری بیشتری دارند و از نتیجه رضایت بیشتری دارند. در جلسه اولیه، پزشک متخصص وضعیت فرزند شما و اگر قصد جراحی برای خود دارید، وضعیت شما را ارزیابی می کند و موثرترین روش را توصیه می کند. او همچنین دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه آماده شدن برای جراحی به شما می دهد. جراحی گوش معمولاً به عنوان یک روش سرپایی در مرکز جراحی یا یک مرکز جراحی مستقل انجام می شود.

انواع بیهوشی

اگر کودک شما جوان است، ممکن است جراح متخصص برای کودک شما بیهوشی عمومی را توصیه کند، بنابراین کودک در طول عمل خواب خواهد بود. برای کودکان بزرگتر یا بزرگسالان، ترجیح می دهد از بی حسی موضعی استفاده کند.

جراحی

جراحی گوش معمولاً حدود دو تا سه ساعت طول می کشد، اگرچه روش های پیچیده ممکن است بیشتر طول بکشد. این تکنیک به شرایط فردی شما بستگی دارد. یک برش کوچک در پشت گوش ایجاد می کند تا غضروف گوش را آشکار کند. سپس غضروف را تراشیده و به سمت سر خم می کند. برای کمک به حفظ شکل جدید از بخیه های دائمی استفاده می شود. گاهی اوقات، مقداری از غضروف گوش را برمی دارد تا پس از اتمام جراحی چینی طبیعی تری ایجاد کند. روش دیگر شامل یک برش مشابه در پشت گوش است. پوست برداشته می‌شود و از بخیه‌ها برای تا کردن غضروف روی خود استفاده می‌شود تا بدون برداشتن غضروف، گوش را تغییر شکل دهد. در بیشتر موارد، جراحی گوش یک اسکار ضعیف در پشت گوش بر جای می گذارد که با گذشت زمان محو می شود. حتی زمانی که به نظر می رسد تنها یک گوش بیرون زده است، معمولاً برای تعادل بهتر، جراحی روی هر دو گوش انجام می شود.

بازگشت به حالت عادی

بزرگسالان و کودکان معمولاً چند ساعت پس از جراحی بیدار می شوند. یک بانداژ حجیم بلافاصله بعد از عمل جراحی گذاشته می‌شود تا بهترین قالب‌گیری و بهبودی ایجاد شود. ممکن است برای چند روز گوش‌ها درد کند یا کمی درد کند، اما این مشکل با دارو برطرف می‌شود. روز بعد، باندهای حجیم با یک هدبند جایگزین می شوند. برای پوشیدن این پانسمان، به خصوص در شب، حتماً دستورالعمل های را دنبال کنید. بخیه ها معمولا در عرض یک هفته برداشته می شوند. از هر گونه فعالیتی که در آن ممکن است گوش خم شود باید به مدت یک ماه یا بیشتر اجتناب شود. اکثر بزرگسالان می توانند حدود پنج روز پس از عمل به سر کار خود بازگردند. اگر بچه ها مراقب فعالیت های زمین بازی و باشگاه باشند، می توانند بعد از هفت روز یا بیشتر به مدرسه برگردند.

نحوه انجام عمل گوش بل

سایر مشکلات گوش

علاوه بر بیرون زدگی گوش، انواع دیگری از مشکلات گوش وجود دارد که می توان با جراحی به آنها کمک کرد. این موارد عبارتند از: “گوش lop”، زمانی که به نظر می رسد نوک آن به سمت پایین و رو به جلو جمع می شود و “گوش کاپ شده” که معمولا یک گوش بسیار کوچک است. جراحی همچنین می تواند لاله گوش بزرگ یا کشیده را بهبود بخشد.

سن مناسب برای عمل گوش بل چه سنی است؟

این روزها توصیه ای که پزشکان دارند این است که کودکان حتی پیش از ورود به مدرسه و وارد شدن به اجتماعی بزرگ مثل مدرسه بتوانند این اقدام زیبایی و درمانی را انجام دهند. خوش بختانه با رشد و گسترشی که در پزشکی و ابزارآلات پزشکی رخ داده است می توان به بهترین پزشک متخصص گوش و حلق و بینی اعتماد کرد و روند جراحی را به اینان سپرد. یکی از مزایایی که انجام جراحی در سنین پایین دارد این است که بچه ها در مدرسه از سوی همسالان خود مورد تمسخر واقع نمی شوند و از لحاظ روانی مورد فشار قرار نمی گیرند. کاهش فشار روانی و جلوگیری از بین رفتن اعتماد به نفس در کودکان، مهم ترین علتی است که موجب شده است پزشکان به والدین توصیه کنند هرچه سریع تر برای عمل جراحی کودکان خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: پارگی نرمی گوش با گوشواره

مراقبت های بعد از انجام عمل گوش بل

برای رسیدن به بهترین نتیجه لازم است تا مراقبت های بعد از عمل جراحی اتوپلاستی را جدی بگیرید و ما در اینجا به تعدادی از این مراقبت ها اشاره می کنیم.

  • مهم ترین مراقبت این است که پانسمان باید تا زمانی که پزشک تشخیص می دهد در محل خود باقی بماند تا محل برش به خوبی بهبود پیدا کند.
  • فرد پس از برداشتن پانسمان تا مدت زمان یک الی دو ماه باید از هد بند استفاده کند. این هد بند امکان محافظت از گوش ها را فراهم می کند و در صورت بروز مشکل و ضربه محافظ خوبی برای گوش هاست.
  • تا ده روز افراد باید در حالت استراحت باشند و از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنند.
  • پزشک برای کاهش درد و ناراحتی های ناشی از جراحی داروهای مسکن را تجویز می کند. افراد باید طبق دستور و تجویز پزشک داروها را مصرف کنند.
  • ورزش کردن تا تکمیل دوره بهبودی گوش ها ممنوع است.
  • جابجا کردن و بلند کردن وسایل سنگین تا زمانی که گوش ها به وضعیت مناسبی نرسیدند ممنوع است.

*همواره این نکته را در نظر داشته باشید که مراقبت های بعد از انجام جراحی به اندازه خود عمل جراحی مهم است و در نتیجه بخشی از جراحی تاثیرگذار خواهد بود. پس بهتر است که با وسواس و دقت زیاد تمامی مراحل درمانی را پشت سر بگذارید تا کمترین آسیبی به گوش های شما نرسد.

مراقبت های بعد از انجام عمل گوش بل

عوارض عمل جراحی گوش بل

هنگامی که جراحی گوش توسط یک جراح متخصص واجد شرایط انجام می شود، عوارض نادر و معمولا جزئی هستند. با این وجود، مانند هر عمل دیگری، خطرات مرتبط با جراحی و عوارض خاص مرتبط با این روش وجود دارد. درصد کمی از بیماران ممکن است لخته خون بین پوست و غضروف زیرین ایجاد کنند. ممکن است به طور طبیعی حل شود، با سوزن کشیده شود یا از طریق یک برش کوچک تخلیه شود. گاهی اوقات، بیماران دچار عفونت در غضروف می شوند که ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار شود. چنین عفونت هایی معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. به ندرت ممکن است برای تخلیه ناحیه عفونی به جراحی نیاز باشد.

هزینه عمل گوش بل

اصولا تعیین هزینه عمل های جراحی به طور دقیقی قابل تعیین و تشخیص نیست. قیمت عمل گوش بل نیز به طور دقیق قابل تعیین نیست. هزینه عمل گوش بل با توجه به اینکه جدیدترین روش جراحی گوش بل انجام شده یا مهارت پزشک چقدر است آیا بهترین جراح پلاستیک را انتخاب کرده اید یا خیر و دیگر فاکتورهای درمانی این هزینه عمل گوش بل می تواند متغیر باشد.

نتیجه گیری

در انتها این توصیه را داریم که علی رغم اینکه عمل گوش بل عمل بسیار ساده ای است اما باید این نکته را در نظرداشته باشید که برای کسب اطمینان در خصوص موفقیت نتیجه عمل باید از بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران کمک بگیرید. در مواقعی پزشکان بر اساس بی تجربگی و ناپختگی خطاهایی را مرتکب شدند که دیگر امکان برطرف ساختن نتیجه ناموفق عمل ممکن نبوده است. کم نیستند تعداد کسانی که قربانی ناآگاهی و بی تجربگی پزشک شده اند. پس با انجام تحقیقات کافی اقدام به درمان کنید.

اکثر بیماران، چه پیر و چه جوان، از نتایج جراحی گوش هیجان زده هستند. اما به خاطر داشته باشید که هدف بهبود است نه کمال. انتظار نداشته باشید هر دو گوش کاملاً مطابقت داشته باشند. تقارن کامل در گوش هم بعید و هم غیر طبیعی است. اگر قبل از عمل جراحی و انتظارات خود را با در میان گذاشته باشید، به احتمال زیاد، از نتیجه کاملا راضی خواهید بود.

سوالات متداول عمل گوش بل

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 9 =

تماس با دکتر علاف اکبری