دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / پولیپ بینی و راه های درمان آن

پولیپ بینی و راه های درمان آن

پولیپ های بینی  توده های نرم، بدون درد و غیر سرطانی هستند که در مخاط مجاری بینی یا سینوس رشد می کنند. پولیپ ها مانند قطره اشک یا خوشه ای آویزان هستند و معمولا در اثر التهاب مزمن ناشی از آسم، عفونت های مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی بدن به وجود می آیند.

ممکن است پولیپ های کوچک به دلیل اندازه شان علائمی خاصی نداشته باشند. پولیپ های بزرگتر بینی می توانند مجاری بینی را مسدود کنند یا منجر به مشکلات تنفسی، از دست دادن حس بویایی و عفونت های مکرر شوند. همه افراد می توانند مبتلا به پولیپ بینی شوند، اما این مشکل در بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود. اغلب داروها می توانند پولیپ بینی را کوچک کنند و یا آن ها را از بین ببرند، اما گاهی اوقات برای برداشتن پولیپ جراحی نیاز است. گاهی اوقات حتی پولیپ ها پس از درمان نیز دوباره ظاهر می شوند.

علائم پولیپ بینی

اغلب پولیپ های بینی با تورم و التهاب مجاری مخاط بینی وسینوزیت مزمن همراه هستند.

با این حال، ممکن است گاهی اوقات افرادی که مبتلا به سینوزیت مزمن هستند مبتلا به پولیپ نباشد.

پولیپ های بینی  توده های نرم و بدون حس هستند، در صورتی که پولیپ ها کوچک باشند، ممکن است افراد از ابتلا به آن آگاهی نداشته باشند. معمولا پولیپ های بزرگ ترمجاری بینی و سینوس ها را مسدود کنند.

علائم و نشانه های پولیپ بینی عبارتند از:

• آبریزش بینی
  • گرفتگی مداوم بینی
  • کاهش یا از بین دادن حس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • احساس درد در دندان های بالا
  • احساس فشار روی پیشانی و صورت
  • خرناس
  • خونریزی مکرر از بینی

در صورت بروز چه علائمی باید به جراح گوش و حلق و بینی مراجعه کنیم؟

در صورت بروز علائم زیر مراجعه به پزشک توصیه می شود:

• مشکل جدی در تنفس
  • بدتر شدن ناگهانی علائم
  • دو بینی، کاهش دید یا قادر نبودن به حرکت دادن چشم ها
  • تورم شدید دور چشم
  • سردرد شدید همراه با تب

به خاطر داشته باشید اگر علائم بیش از 10 روز طول کشید باید به جراح گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. دراکثر مواقع علائم سینوزیت مزمن و پولیپ بینی شبیه به سایر بیماری های از جمله سرماخوردگی است.

علل به وجود آمدن پولیپ

دانشمندان هنوز به درستی نمی دانند که چه عواملی منجر به  ایجاد پولیپ بینی می شوند.

پولیپ های بینی در هرسنی می توانند به وجود بیایند،اما بیشتر در بزرگسالان مشاهده می شوند.

ممکن است پولیپ های بینی در هرجایی از جمله سینوس ها یا مجاری مخاط بینی ایجاد شوند، اما بیشتر در نواحی سینوس های نزدیک چشم و بینی ظاهر می شوند.

خطرات ناشی از به وجود آمدن پولیپ

شرایطی که منجر به  التهاب و تورم طولانی مدت در مجاری بینی یا سینوس می شود، ممکن است خطر ابتلا به پولیپ بینی را نیز افزایش دهد.

اغلب شرایط مرتبط با پولیپ بینی شامل موارد زیر است:

• آسم: بیماری است که باعث تورم و التهاب راه هوایی و باریک شدن آن می شود.
  • حساسیت به آسپرین
  • سینوزیت قارچی آلرژیک، در اثر ورود قارچ ها به مجاری تنفسی ایجاد می شود.
  • فیبروز کیستیک، یک اختلال ژنتیکی است که منجر به ایجاد مایعات غلیظ و چسبنده درریه،پانکراس،کبد،روده، غدد بزاقی و همچنین تجمع مخاط غلیظ در بینی و سینوس می شود.
  • سندرم چرگ اشتراوس(گرانولوماتوز آلرژیک)، یک بیماری نادر است که باعث التهاب رگ های خونی می شود.
  • کمبود ویتامین D
  • سابقه خانوادگی، بعضی از شواهد نشان می دهد که برخی تغییرات ژنتیکی مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به پولیپ بینی را افزایش می کند.

عوارض احتمالی پولیپ

پولیپ های بینی می توانند عوارضی را برای افراد ایجاد کنند زیرا جریان طبیعی هوا و تخلیه مخاط را مسدود می کنند،  همچنین تورم و التهاب طولانی مدت موجب رشد آن ها می شود.

عوارض ناشی از پولیپ بینی شامل موارد زیر است:

• آپنه انسدادی خواب: یک اختلال در خواب است که می تواند منجر به توقف وکمبود نفس برای مدت کوتاهی شود.
  • وخیم تر شدن آسم: سینوزیت مزمن می تواند آسم را وخیم تر کند.
  • عفونت های سینوسی: پولیپ بینی می تواند منجر به عفونت های سینوسی نیز شود.

پیشگیری از ابتلا به پولیپ بینی

افراد می توانند با کمک موارد زیر احتمال ابتلا به پولیپ بینی و همچنین عود کردن دوباره آن را کاهش دهند.

• کنترل آلرژی و آسم: توصیه های درمانی پزشک را به خوبی رعایت کنید، در صورتی که علائم کنترل نشدند، در مورد تغییر برنامه درمانی خود با پزشک مشورت کنید.
  • پرهیز از عوامل تحریک کننده بینی: تا جایی که ممکن است، از تنفس ذرات معلق در هوا که منجر به تورم و یا تحریک شدن بینی و سینوس ها می شود، خودداری کنید. عوامل تحریک کننده شامل مواد آلرژی زا، دود تنباکو، بخارهای شیمیایی و گرد و غبار است.
  • رعایت کردن بهداشت: دستان خود را مرتب بشویید. رعایت بهداشت یکی از بهترین راه ها برای محافظت در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی است که می تواند التهاب مجاری بینی و سینوس ها را نیز کاهش دهد.
  • مرطوب نگه داشتن محیط: استفاده از دستگاه بخور می تواند باعث مرطوب شدن مجاری تنفسی، بهبود جریان مخاط  در سینوس ها و همچنین جلوگیری از انسداد و التهاب شود.سعی کنید دستگاه بخور را هر روز تمیز کنید تا از رشد باکتری در آن جلوگیری شود.
  • استفاده از محلول شستشو بینی: برای شستشوی مجاری بینی از آب نمک یا محلول شستشوی بینی استفاده کنید. احتمالا شستشوی بینی جریان مخاط را باز کند و مواد آلرژی زا و سایر مواد تحریک کننده را از بین ببرد.

تشخیص پولیپ بینی

معمولاً جراح گوش و حلق و بینی بر اساس پاسخ افراد به سوالات، علائم، معاینه عمومی و معاینه بینی می تواند پولیپ بینی را تشخیص دهد.برخی اوقات برای بررسی های بیشتر جراح، سایر آزمایشات تشخیصی را تجویز می کند، این آزمایشات عبارتند از:

• آندوسکوپی بینی: پزشک یک لوله باریک که دارای یک دوربین کوچک می باشد را داخل بینی و سینوس ها می کند. این روش می تواند تشخیص را برای پزشک راحت تر نمایید و همچنین یک بررسی دقیق نیز انجام خواهد شد.
  • تصویربرداری: تصاویر به دست آمده با توموگرافی کامپیوتری (CT) می تواند به پزشک کمک کند تا اندازه و محل پولیپ را در نواحی عمیق تر سینوس مشخص کند و میزان تورم و تحریک التهاب را ارزیابی کند.

همچنین ممکن است این روش به جراح کمک کند تا سایر انسدادهای احتمالی را در بینی مانند ناهنجاری های ساختاری یا نوع دیگری ازتوده های سرطانی یا غیر سرطانی را مشاهده کند.

• آزمایشات آلرژی: ممکن است پزشک برای اطلاع از اینکه آیا آلرژی منجر به التهاب می شود، آزمایشات پوستی را پیشنهاد دهد. درآزمایش پوست، قطره های کمی از عوامل آلرژی زا را به پوست بازو یا قسمت فوقانی کمر افراد می ریزند. سپس پزشک پوست بیمار را برای تشخیص واکنش های آلرژیک بررسی می نماید.

در صورتی که  آزمایش پوستی انجام نشود، احتمالا  پزشک برای تعیین آنتی بادی های خاص به مواد حساسیت زای مختلف آزمایش خون را تجویز کند.

• آزمایش فیبروز کیستیک: ممکن است جراح برای کودکانی که مبتلا به پولیپ بینی هستند، آزمایش فیبروز کیستیک را تجویز کند.
  • آزمایش خون:ممکن است پزشک برای اطلاع از میزان ویتامین D آزمایش خون را به بیماران توصیه کند.

درمان پولیپ بینی

• هدف از درمان پولیپ بینی کاهش اندازه یا از برطرف کردن آن می باشد. معمولا داروها اولین گزینه برای درمان هستند. گاهی ممکن است بیماران برای درمان به عمل جراحی نیاز داشته باشد همچنین ممکن است گاهی پس از جراحی نیز پولیپ ها دوباره عود می کند

چه داروهایی برای درمان پولیپ مناسب هستند؟

معمولا درمان پولیپ بینی با داروهایی شروع می شود، که باعث از بین رفتن پولیپ های کوچک و بزرگ خواهد شد، داروهایی که برای درمان پولب بینی تجویز  می شوند، شامل موارد زیر است:

• کورتیکواستروئیدهای بینی: پزشک برای کاهش تورم  ناشی از پولیپ، اسپری بینی کورتیکواستروئید برای بیماران تجویز می کند. ممکن است این روش درمانی پولیپ ها را کوچک تر کند و یا به طور کامل از بین ببرد.
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی: اگر کورتیکواستروئیدهای بینی موثر واقع نشوند، ممکن است پزشک کورتیکواستروئید خوراکی مانند پردنیزون را به تنهایی یا همراه با اسپری بینی تجویز کند.

از آنجا که کورتیکواستروئیدهای خوراکی می توانند عوارض جانبی جدی را برای بیماران ایجاد کنند، معمولا پزشک آن ها را برای مدت محدودی تجویز می نماید.

در صورت شدید بودن پولیپ بینی ممکن است از کورتیکواستروئیدهای تزریقی استفاده شود.

ممکن است پزشک سایر داروها مانند آنتی هیستامین و آنتی بیوتیک ها را برای کاهش التهاب و تورم  در مجاری بینی و سینوس ها تجویز کند.

جراحی برای درمان پولیپ بینی

اگر درمان دارویی پولیپ بینی را کوچک نکند و یا از بین نبرد، ممکن است برای برداشتن پولیپ و اصلاح مشکلات سینوس هایی که مستعد به پولیپ هستند، جراحی آندوسکوپی نیاز داشته باشد.

در جراحی آندوسکوپی، جراح یک لوله کوچک که دارای لنز و یک دوربین کوچک می باشد را در سوراخ های بینی بیمار قرار می دهد و آن را به داخل حفره های سینوس نیز هدایت می کند. همچنین او  ابزارهای ریزی برای از بین بردن پولیپ ها استفاده می نماید.

همچنین ممکن است جراح دهانه های منتهی از سینوس ها به مجاری بینی را بزرگ کند. معمولا جراحی آندوسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود.

پس از جراحی، به احتمال زیاد پزشک  اسپری بینی کورتیکواستروئید برای جلوگیری از عود کردن پولیپ بینی تجویز نماید. همچنین ممکن است پزشک شتشوی بینی با آب نمک را برای بهبودی بعد از جراحی توصیه کند.

هزینه جراحی پولیپ بینی

هزینه جراحی به عوامل متعددی مانند میزان عارضه و همچنین مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد. برای درمان پولیپ بینی  بهتر است بیماران به جراح متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند.

دکتر سوره علاف اکبری یکی از بهترین جراحان گوش و حلق وبینی است که با توجه به مهارتی که دارد می تواند پولیپ های بینی را بدون عارضه بر طرف نماید.

source: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nasal-polyps/diagnosis-treatment/drc-20351894#:~:text=Drug%20treatments%20may%20include%3A,polyps%20or%20eliminate%20them%20completely.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
برچسب ها:

18 − هجده =