دکتر سوره علاف اکبری / جراحی پلک / جراحی زیبایی پلک تحتانی
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

جراحی زیبایی پلک تحتانی

با افزایش سن، پوست به تدریج خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. عدم خاصیت ارتجاعی به علاوه کشش مداوم ناشی از جاذبه باعث می شود پوست اضافی روی پلک های بالا و پایین جمع شود. پوست اضافی در پلک پایین باعث ایجاد چین و چروک و برآمدگی می شود. چشم ها به دلیل خاصیتی که دارند از منظر زیبایی شناسی جز مهم ترین اجزای صورت به حساب می آیند. علاوه بر این، علائم و نشانه های ضعف و پیری از چشم های فرد بیش از سایر اعضا بدن نمایان می شود. در پلک های بالایی، یک چین اضافی از پوست می تواند روی مژه ها آویزان شود و مانع دید شود. جراحی پلک تحتانی یک راه موثر برای بهبود بینایی در افراد مسن است که افتادگی پلک بالایی آنها مانع دید آنها می شود. امروزه جراحی زیبایی پلک در سراسر جهان بسیار مرسوم شده است و آمار بالای انجام چنین جراحی های به خانم ها تعلق دارد. به طور کلی یکی از جراحی های زیبایی پرطرفدار بعد از جراحی زیبایی بینی، جراحی پلک است. انجام جراحی زیبایی پلک، موجب افزایش جذابیت و گیرایی چشم افراد می شود. حتی به افراد کاندید جراحی، بعد از انجام آن تغییرات محسوسی در چهره خود احساس می کنند. به همین دلیل است که روز به روز بر تعداد متقاضیان انجام عمل جراحی زیبایی پلک تحتانی افزوده می شود. این جراحی معمولا به دلایل زیبایی انجام می شود. جراحی پلک تحتانی خطوط پنجه کلاغی یا سایر چین و چروک های صورت را از بین نمی برد. اما با سایر روش‌ ها مانند لایه ‌برداری با لیزر، تزریق فیلر یا لیفت پیشانی قابل انجام است. ما در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی در مورد جراحی پلک تحتانی و چگونگی انجام آن در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

انواع جراحی پلک چیست؟

بلفاروپلاستی فوقانی

بلفاروپلاستی با برش پلک بالا برای افرادی مناسب است که دارای مقدار متوسط ​​چربی اضافی پلک هستند. این تکنیک شامل برداشتن پوست و چربی اضافی پلک فوقانی است.

پس از آن، چین پلک بالایی با دوختن پوست به بافت عمیق ‌تر صورت می گیرد. این تکنیک احتمال از دست دادن چین را به حداقل می رساند. از آنجایی که پوست باید برداشته شود، زمان بهبودی معمولاً 1-2 هفته است. این همچنین برای اصلاح چین های پلک های بالایی که در آن پوست، ماهیچه و چربی اضافی برداشته می شود، انجام می شود.

بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی تحتانی شامل ایجاد برش های ریزی در زیر خط مژه یا داخل پلک برای افزودن یا حذف چربی اضافی و درمان شلی پوست است. در عین حال، ماهیچه های چشم سفت می شوند تا خطوط پلک را اصلاح کنند.

جراح پلک اغلب این کار را همزمان با لیزر برای کاهش چین و چروک های اطراف چشم و بهبود بافت پوست انجام می دهد. این روش 1 تا 2 ساعت طول می کشد و مدت زمان بهبودی آن بین 10 روز تا 2 هفته است.

پلک تحتانی کجاست؟

هر چشمی از دو قسمت پلک فوقانی و پلک تحتانی تشکیل شده است. ترکیب ساختاری پلک ها از عضلات صاف و مخاطی می باشد. پلک تحتانی در قسمت پایینی چشم قرار دارد و از محل رویش مژه های پایینی تا ابتدا گونه ها امتداد دارد.

علائم پف پلک تحتانی

ظاهری خسته، غمگین و خواب آلود از مهم ترین علائمی هستند که افراد متقاضی انجام عمل از آن گله مندند و به نوعی هدف از انجام عمل زیبایی رفع آن ها است. البته گاهی هم شلی های پایین چشم همراه با پف موجب اختلال در عملکرد پمپ اشکی  منجر به ریزش اشک می شود.

چرا بلفاروپلاستی؟!

با افزایش سن، شل شدگی در لایه نگهدارنده ی چربی های حدقه چشم، پف چشم را ایجاد می شود. هم چنین قوام عضلات و تاندون های پلک پایین در اثر حرکت و پرکاری چشم کم می شود و چین و چروکی در این ناحیه ظاهر می گردد.

گاهی اوقات هم پف در در زیر چشم کودکان و نوزادان دیده می شود که به دلیل رشد طبیعی کودک اتفاق می افتد، اما در بزرگسالان به دلیل مصرف برخی از دارو های خاص یا در اکثر موارد همان افزایش سن است. بلفاروپلاستی نام دیگر عمل جراحی زیبایی پلک تحتانی است. اغلب به منظور افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری انجام می شود. این عمل به رفع پف و حذف پوست های اضافی پلک می پردازد.

*در اینجا ذکر یک نکته الزامی است: انجام جراحی زیبایی پلک تحتانی با عمل پلک فوقانی بسیار متفاوت خواهد بود و مهارت بیشتری را می طلبد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای انجام عمل بلفاروپلاستی هستند؟

بهترین کاندیدها برای جراحی پلک افرادی هستند که از سلامت خوبی برخوردار هستند و دید واقع بینانه از آنچه می خواهند دارند. اکثر آنها 35 سال یا بیشتر هستند، اما اگر در خانواده خود سابقه داشتن پلک های افتاده دارید ممکن است تصمیم بگیرید که جراحی را زودتر انجام دهید. جراحی پلک می تواند ظاهر شما را بهبود بخشد و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند. با این حال، ممکن است به ظاهر ایده آل منجر نشود یا ساختار صورت را تغییر ندهد. قبل از اینکه تصمیم به عمل جراحی بگیرید، به اهداف خود فکر کنید و آنها را با جراح خود در میان بگذارید. در صورتی که جز افرادی هستید که شرایط زیر را دارد، می توانید از مزایا جراحی پلک پایین بهره مند شوید:

  • آن دسته از کسانی که بعد از خوابیدن و بیدار شدن از نظر ظاهری بسیار خسته و کسل به نظر می رسند.
  • چشم هایشان همواره در تمام طول روز پف کرده است.
  • خانم های که با پف زیر چشم های شان با دشواری بسیاری در هنگام آرایش کردن مواجهه اند.

مزایای بلفاروپلاستی پلک تحتانی

  • عمل نسبتا راحتی است و اسکار کمی به جای می گذارد و این عمل باعث بهبود دید شما نیز می شود.
  • عمل بلفاروپلاستی به شما کمک می کند تا با حذف پوست اضافی از پلک، چهره تان شاداب تر و جوان تر به نظر برسد. در واقع بیشترین دلیل برای انجام بلفاروپلاستی، جوان تر شدن چهره است.
  • این عمل درواقع بهترین و موثرترین راه برای خلاص شدن از پوست اضافی پلک است زیرا که پست اضافی پلک باعث میشود چهره را پیر نشان دهد. بلفاروپلاستی به چهره شما کمک میکند که به نظر سرحال تر و هوشیار تر باشید.
  • عمل بلفاروپلاستی باعث افزایش اعتماد بنفس میشود زیرا بسیاری از افرادی که دارای پوست اضافی پشت پلک هستند، از ظاهر خود بسیار نارضایتی دارند و به همین دلیل از اجتماعات و دیدن عکس های خود فراری هستند. بنابراین حذف این چین نقش مهمی در ایجاد اعتماد به نفس دارد.
  • علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، بلفاروپلاستی به شما کمک می ‌کند تعاملات اجتماعی بهتری نیز داشته باشید؛ چرا که دیگر چهره شما پیر و عصبانی به نظر نمی رسد.
  • با این عمل به راحتی میتوانید از سایه های مختلف لوازم آرایشی در پشت چشم خود استفاده کنید. در حالی که قبل از این، به دلیل وجود پوست اضافی در پشت چشم ها آرایش مناسبی صورت نمیگرفت.

اقدامات لازم قبل از جراحی بلفاروپلاستی

باید ترتیبی دهید که فرد دیگری بعد از جراحی شما را به خانه برساند. همچنین از فردی بخواهید که شب عمل در کنار شما بماند. توصیه می شود بعد از جراحی چند روز در منزل بمانید و از محل کار خود مرخصی بگیرید و فعالیت های خود را برای چند روز پس از جراحی محدود کنید تا زمانی که پلک های شما بهبود می یابد. برخی از افراد پس از جراحی دچار خشکی چشم می شوند، اما به ندرت بیش از 2 هفته طول می کشد. اگر خشکی چشم بیش از 2 هفته طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه جراحی بلفاروپلاستی پلک تحتانی

اگر هر دو پلک بالا و پایین با هم انجام شوند، معمولاً حدود 2 ساعت زمان لازم است. پزشک شما به احتمال زیاد از بی حسی موضعی (مسکن تزریق شده در اطراف چشم) همراه با آرامبخش خوراکی استفاده خواهد کرد. اگر این روش را در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می دهید، به احتمال زیاد بیهوش خواهید شد.

اگر هر چهار پلک را انجام می دهید، جراح احتمالاً ابتدا روی پلک بالایی کار می کند. جراح معمولاً خطوط طبیعی پلک های شما را برش می دهد. جراح از طریق این برش ها، پوست را از بافت زیرین جدا می کند و چربی و پوست اضافی (و عضله را در صورت لزوم) از بین می برد. در مرحله بعد، جراح آن برش ها را با بخیه های بسیار کوچک می بندد. بخیه ها در پلک های بالایی به مدت 3-6 روز باقی می مانند. بسته به تکنیک مورد استفاده، پلک های پایین ممکن است نیاز به بخیه داشته باشند یا نداشته باشند.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک تحتانی

بعد از جراحی بلفاروپلاستی لازم است تا به نکاتی توجه داشته باشید تا بهترین نتیجه را از جراحی کسب کنید. در اینجا به مهم ترین مراقبت های بعد از جراحی پلک تحتانی اشاره می کنیم:

  • تا مدت دو روز بعد از جراحی در مواقع استراحت، از دو بالش در زیر سر خود استفاده کنید.
  • از کمپرس یخ برای کاهش کبودی، تورم و التهاب می توان استفاده کرد.
  • بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت های جسمانی را به بعد از بهبودی کامل موکول کنید.
  • محل برش و جراحی شده را به خوبی شستشو و پانسمان کنید تا دچار عفونت نشوید.
  • در نظر داشته باشید: استحمام کردن بعد از عمل جراحی بلامانع است.
  • محل برش جراحی تا مدت 6 ماه در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

 

 

دوره نقاهت جراحی پلک

دوره نقاهت یکی از مهم ترین مراحلی است که باید به خوبی پشت سر گذاشته شود و در صورت بروز مشکلی ممکن است نتایج و موفقیت عمل را تحت تاثیر قرار دهد. پس با مشاهده هر گونه علائم غیر عادی سریعاٌ به پزشک و جراح صورت مراجعه کنید. حد الامکان استراحت کافی داشته باشید و از دستورالعمل و نکات مراقبتی که توسط پزشک و متخصص بدان تاکید شده است پیروی کنید.

عوارض جراحی پلک پایین

بهتر است بدانید داشتن بیماری های زمینه ای نظیر: کم کاری یا پر کاری غدد تیروئیدی، خشکی چشم، پر فشاری خون، اختلال در گردش خون، بیماری های قلبی _عروقی و دیابت می تواند احتمال بروز عوارض در بلفاروپلاستی را بیشتر می شود.

عوارضی که به صورت احتمالی و به ندرت ایجاد می شود عبارت اند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • خشکی و حساس شدن چشم ها
  • اختلال در باز و بستن پلک ها
  • آسبب به عضله ی چشم
  • تغییر رنگ پوسن ناحیه مجاور
  • اختلال در بینایی یا تاری دید موقت
  • بر جای ماندن جای زخم یا برش

هزینه جراحی پلک پایین

 با توجه به شرایط نا به ساماتی کنونی و نوسانات قیمتی که شاهد آن هستیم، نمی توانیم قیمتی واحدی از عمل جراحی بلفاروپلاستی در اختیارتان قرار دهیم و صرفاٌ به ذکر فاکتورهای مهم در برآورد هزینه ها اکتفا می کنیم. البته پیش از انجام عمل جراحی می توانید در جلسات مشاوره ای که با جراح خود می گذرانید در مورد میزان هزینه ها اطلاعاتی را کسب کنید.

  • دستمزد جراح که به میزان تخصص، تجربه، تبحر و شهرت وی بستگی دارد.
  • هزینه های داروی بیهوشی
  • نوع بیمارستان محل جراحی از لحاظ خصوصی یا دولتی بودن
  • میزان گستردگی جراحی
  • تعداد جلسات مراجعه به جراح صورت و پرداخت حق ویزیت

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب غیر معمول
  • درد شدید و جدید چشم
  • خونریزی
  • مشکلات بینایی

نتیجه گیری

در نظر داشته باشید برای این که از روند و نتایج عمل جراحی تان اطمینان حاصل کنید حتما از بهترین متخصص و جراح پلاستیک صورت کمک بگیرید و با انتخابی هوشمندانه ضامن حفظ سلامتی تان شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =

تماس با دکتر علاف اکبری