دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / انحراف تیغه بینی یا سپتوپلاستی چیست و چگونه درمان میشود؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

انحراف تیغه بینی یا سپتوپلاستی چیست و چگونه درمان میشود؟

آیا اطلاعاتی از عمل جراحی سپتوپلاستی دارید؟ نشانه های ابتلا به عارضه انحراف تیغه بینی را می دانید؟ انحراف تیغه بینی را می توان به عنوان یکی از شایع ترین عارضه ها در میان مردم ذکر کرد. وجود انحراف در تیغه بینی می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات جسمی و حتی روانی متعددی برای فرد شود که در ادامه این مقاله به ذکر آن می پردازیم.

در صورتی که انحراف تیغه بینی به یک نقص ظاهری در صورت فرد تبدیل شود، در کاهش زیبایی صورت و در نهایت اعتماد به نفس فرد نقش بسزایی دارد. ما در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملی در مورد جراحی درمانی و زیبایی سپتوپلاستی به شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

انحراف تیغه بینی یا سپتوپلاستی چیست؟

سپتوپلاستی یک عمل جراحی درمانی بینی و در عین حال عمل زیبایی بینی است که برای برطرف کردن مشکل انحراف در تیغه بینی فرد است. زمانی که ستون و غضروف جدا کننده در بینی دریک خط مستقیم و صاف قرار نگیرد و دچار انحراف شود، برای برطرف کردن این مشکل لازم است تا عمل جراحی بنام سپتوپلاستی صورت گیرد. جراحی سپتوپلاستی را می توان به دو صورت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام داد.

نمونه قبل از جراحی انحراف تیغه بینی توسط دکتر علاف اکبری
نمونه بعذ از جراحی انحراف تیغه بینی توسط دکتر علاف اکبری

بیشتر بدانید: جراحی شکستگی بینی

دلایل بروز انحراف در تیغه بینی

به طور کلی ممکن است این انحراف در تیغه بینی به صورت مادرزاد در فرد وجود داشته باشد و فرد با این عارضه متولد شود. یا به دلایل مختلف مانند اصابت ضربه به بینی انحراف در تیغه بینی ایجاد شود. در هر دو حالت لازم است فرد که دچار عارضه انحراف تیغه بینی است نسبت به درمان اقدام کند.

علائم و نشانه ها انحراف تیغه بینی

یکی از علائم انحراف در تیغه بینی، وجود مشکل ظاهری و شکل تیغه بینی است که به صورت کاملا واضح و آشکاری بینی دارای انحراف است. اما ممکن است در شکل ظاهری بینی شما انحرافی وجود نداشته باشد اما شما هم دارای انحرافی در تیغه بینی خود باشید. این علائم و نشانه ها را بشناسید:

  • خرخر کردن در هنگام خواب
  • مشکلات سینوسی در فرد
  • مشکلات تنفسی که نمی توان به راحتی و بدون اشکال نفس کشید.
  • گرفتگی صدا که گاهی با تغییر صدا در فرد همراه می شود.
  • وقف تنفسی که حتی به قطع تنفس در خواب به مدت کوتاه نیز می انجامد.

اقدامات قبل از جراحی سپتوپلاستی یا انحراف در تیغه بینی

اگر قصد انجام جراحی سپتوپلاستی دارید لازم است قبل از انجام جراحی اقداماتی را رعایت کنید:

  • از 2 هفته قبل از انجام جراحی از خوردن داروهایی مانند: آسپرین، ایبوپروفن و داروهای رقیق کننده خون اجتناب کنید.
  • از استعمال مشروبات الکلی و دخانیات خودداری کنید.
  • نکات قبل از انجام جراحی مانند ناشتا بودن در روز جراحی را رعایت کنید.
  • سوابق پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید و در صورتی که به بیماری زمینه ای مبتلا هستید پزشک خود را مطلع کنید.

جراحی سپتوپلاستی چگونه انجام میشود؟

برای انجام جراحی سپتوپلاستی می توان به دو صورت:

  1. بی حسی موضعی
  2. بیهوشی عمومی

اقدام کرد. انتخاب اینکه کدام روش برای جراحی انتخاب شود کاملا به تشخیص پزشک معالج بستگی دارد. در انجام جراحی سپتوپلاستی ممکن است برای برطرف کردن اختلال به وجود آمده مقداری غضروف به تیغه بینی اضافه شود یا غضروفی از تیغه بینی برداشته شود که بینی به فرم طبیعی برگردد و اصلاح شود.

عوارض جراحی انحراف در تیغه بینی یا سپتوپلاستی

این جراحی شامل عوارض جانبی است که لازم است قبل از اقدام برای درمان از آن ها مطلع باشید. توصیه ما این است که قبل از انجام جراحی دانش خود را در مورد عارضه ای که به آن مبتلا هستید بالا ببرید تا دیدی واقع بینانه نسبت به جراحی داشته باشید. توقع قابل قبولی از نتیجه درمان داشته باشید. عوارض جانبی که ممکن ا ست بعد از جراحی با آن مواجه شوید شامل:

  • تورم
  • التهاب
  • کبودی
  • بیرون آمدن خونابه از بینی
  • تغییر شکل بینی
  • خون ریزی بیش از حد
  • کاهش حس بویایی
  • بی حسی موقت در لثه ها و دندان های بالایی

مراقبت های بعد از جراحی انحراف در تیغه بینی یا سپتوپلاستی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تنها بخشی از کار به مهارت و دانش پزشک جراح بستگی دارد و قسمت مهمی از نتیجه را اقدامات شما بعد از انجام جراحی سپتوپلاستی مرتبط است. به همین دلیل می توان گفت مراقبت های بعد از جراحی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما در اینجا به مهم ترین اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی اشاره می کنیم:

  • لازم است برای پیشگیری از عفونت، از داروهای تجویز شده توسط پزشک به صورت مرتب استفاده کنید.
  • بعد از انجام جراحی سپتوپلاستی در هنگام خواب از دو بالش در زیر سر خود استفاده کنید.
  • برای کم کردن عوارض جانبی مانند تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • برای پیشگیری از وارد شدن ضربه به بینی از حضور در محل های شلوغ اجتناب کنید.
  • در روزهای اول بعد از جراحی غذاهای نرم و مایعات مصرف کنید و از جویدن غذا بپرهیزید.
  • از انجام فعالیت های شدید و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنید.
  • تا سه روز بعد از انجام جراحی سپتوپلاستی از فین کردن خودداری کنید.

دوران نقاهت جراحی سپتوپلاستی

عمل جراحی سپتوپلاستی یک جراحی سرپایی است که فرد در همان روز بعد از انجام جراحی می تواند به منزل مراجعه کند. اما لازم است تا یک هفته برای بهبودی استراحت داشته باشد و فعالیت های روزمره خود را محدود کند. در طول بهبودی از سپتوپلاستی، پزشک ممکن است برای شما دارو تجویز کند. مصرف آن می تواند خطر عفونت بعد از عمل را کاهش دهد یا به مدیریت درد یا ناراحتی کمک کند و بسیار مهم است که تمام داروهایی را که پزشک تجویز می کند مصرف کنید. همچنین در حین بهبودی باید از ایجاد اختلال در بینی خودداری کنید. سپتوم بینی سه تا شش ماه پس از جراحی نسبتاً پایدار می شود اما باید متذکر شد که برخی تغییرات هنوز هم می توانند تا یک سال بعد اتفاق بیفتند. برای جلوگیری از این امر، تا حد امکان از ضربه زدن به تیغه بینی خودداری کنید.

هزینه جراحی سپتوپلاستی

انجام جراحی سپتوپلاستی یک تعرفه و هزینه مشخصی دارد که لازم است به پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. ممکن است در هنگام تحقیق برای یافتن متخصص گوش و حلق و بینی مناسب با قیمت ها متفاوتی برای انجام این جراحی مواجه شوید. تفاوت قیمت برای انجام جراحی سپتوپلاستی ناشی از سوابق شغلی و تحصیلی پزشک، تجهیزات مورد استفاده و منطقه و موقعیت مکانی کلینیک باشد.

برای انجام جراحی سپتوپلاستی لازم است به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در تهران مراجعه کنید که در رزومه درمانی خود جراحی های اصلاح انحراف تیغه بینی های موفق زیادی داشته باشد. برای انتخاب پزشک مورد نظر خود تحقیقات کافی را انجام دهید. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات کاملی در مورد جراحی سپتوپلاستی در اختیارتان قرار دهیم تا اطلاعات جامعی در مورد این فرآیند درمانی داشته باشید. لازم است تا در صورت ابتلا به این عارضه حتما برای درمان اقدام کنید زیرا این مشکل سلامت شما را تحت الشعاع قرار می دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 11 =

تماس با دکتر علاف اکبری