دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / ماساژ پس از جراحی بینی
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

ماساژ پس از جراحی بینی

ماساژ پس از جراحی بینی یکی از دستورالعمل‌هایی است که به برخی از بیماران داده می‌شود. به دلیل اختلاف نظرهایی که در مورد ماساژ بینی پس از جراحی وجود دارد این روش کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با در نظر گرفتن اهمیت ماساژ دادن بینی پس از جراحی در ادامه‌ی این مقاله به ارائه توضیحاتی پیرامون آن می‌پردازیم.

مزایای ماساژ بینی پس از جراحی

مزایای ماساژ بینی پس از جراحی

مزایای ماساژ بعد از عمل بینی شامل:

  • ماساژ دادن می‌تواند میزان تورم بینی را کاهش دهد و اگر به صورت اصولی انجام شود هیچ گونه تاثیر منفی بر نتایج جراحی نخواهد داشت.
  • ماساژ بینی به بهبود گردش خون کمک می‌نماید در نتیجه به روند بهبود زخم‌ها سرعت می‌بخشد.

ماساژ بینی پس از جراحی بینی

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که پیش از ماساژ دادن ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد ممکن است پزشک روش‌های خاصی را برای ماساژ دادن پیشنهاد نماید و یا اینکه به طور کلی ماساژ بینی را برای شما ممنوع نماید. با توجه به روش جراحی و ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر، دستورالعمل‌ها برای هر بیمار متفاوت خواهد دارد.

بیشتر بدانید: مشاوره قبل از جراحی بینی

روش‌های ماساژ پس از جراحی بینی

3 روش مختلف برای ماساژ بینی وجود دارد:

1. انگشتان اشاره‌ی خود را روی پل بینی قرار دهید و به آرامی آن را ماساژ دهید.

2. ناحیه‌ی بین بینی و گوشه‌ی چشم را ابتدا برای 10 ثانیه به آرامی فشار دهید سپس دو انگشت خود را بالای نوک بینی بگذارید و انگشتان را در امتداد دو سمت بینی به سمت پایین بکشید (با فاصله‌ی زمانی هر 5 ثانیه)

3. انگشت شصت خود را روی سوراخ‌های بینی قرار دهید و با انگشت اشاره به آرامی بالای نوک بینی را فشار دهید. دقت کنید که روی نوک بینی هیچ گونه فشاری وارد نکنید.

زمان شروع ماساژ پس از جراحی بینی

در روزها و هفته‌های اول پس از جراحی، ساختار داخلی بینی بسیار حساس است و از هرگونه لمس، فشار و یا مالش بینی باید خودداری نمائيد. روش‌های ماساژ درمانی که پیشتر اشاره شد معمولاُ 3 هفته پس از جراحی توصیه می‌شود. در برخی موارد لازم است زمان بیشتری صبر نمائيد. در مورد شروع ماساژ بینی بهتر است با جراح خود مشورت داشته باشید.

نکاتی که در حین ماساژ بینی باید رعایت کنید:

  • به طور کلی 6 تا 8 هفته پس از جراحی طول می‌کشد تا بینی به طور کامل بهبود یابد. در طی این مدت به خصوص در 3 هفته‌ی اول، بافت بینی نسبت به هرگونه لمس و فشار حساس خواهد بود. بنابراین ماساژ بینی طی 3 هفته‌ی اول ممنوع است و پس از آن در نهایت آرامش و بدون هرگونه فشاری باید ماساژ بینی انجام شود.
  • از هرگونه فشار روی غضروف و استخوان‌های بینی خودداری نمائید.
  • میزان فشار باید به حدی باشد که تورم را کاهش دهد و از جمع شدن مایعات در بافت بینی خودداری نماید.
  • پیش از اینکه ماساژ بینی رو شروع کنید ابتدا با جراح خود در مورد زمان مناسب شروع ماساژ، طول مدت ماساژ دادن و نحوه‌ی ماساژ دادن مشورت نمائید.

عواقب ماساژ غیراصولی بینی

در صورتی که ماساژ بینی همراه با فشار انجام شود و یا طبق اصول ارائه شده انجام نشود، میزان تورم بینی شدت می‌یابد و ممکن است با خونریزی بینی مواجه شوید. لمس و فشار بیش از حد در هنگام ماساژ دادن باعث می‌شود که روند بهبود بافت‌های بینی دچار اختلال شود و تاثیر منفی بر نتایج جراحی داشته باشد.

در صورتی که جراح به شما هیچ گونه دستورالعملی جهت ماساژ ارائه نکرده است از ماساژ دادن بینی خودداری نمائید.

چه زمانی پس از جراحی بینی می‌توان ماساژ را شروع کرد؟

ماساژ بینی در هفته‌های اول پس از جراحی می‌تواند در کاهش تورم بینی موثر باشد. 2 هفته پس از جراحی بینی می‌توان به آرامی ماساژ را شروع کرد. 2 دقیقه ماساژ در صبح و 2 دقیقه ماساژ در شب می‌تواند به روند بهبودی و کاهش تورم بینی کمک نماید.

از ماه سوم می‌توانید تعداد دفعات ماساژ دادن را به 3 بار در روز افزایش دهید. طول مدت هر دوره‌ی ماساژ بین 1 الی 2 دقیقه باید باشد.

کلام آخر

بحث‌های زیادی پیرامون ماساژ بینی پس از جراحی مطرح است. با اینکه گروهی از جراحان عقیده دارند که ماساژ بینی می‌تواند در کاهش تورم و افزایش سرعت بهبودی موثر باشد برخی دیگر معتقدند که ماساژ دادن بینی می‌تواند مشکلات بیشتری در حین دوران نقاهت ایجاد نماید. با وجود تمام بحث‌هایی که مطرح است همان طور که اشاره شد روش جراحی هر فردی منحصر به فرد است و تنها بهترین جراح بینی در تهران می‌تواند تصمیم یگیرد که آیا ماساژ پس از جراحی بینی برای شما تاثیر مثبت دارد و یا اینکه بهتر است از این روش استفاده نکنید. بنابراین در مورد نحوه‌ی ماساژ دادن، مدت زمان ماساژ دادن و سایر موارد باید با پزشک خود مشورت داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

تماس با دکتر علاف اکبری