دکتر سوره علاف اکبری / جوانسازی صورت / مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت شامل موارد مختلفی است که باید به طور دقیق رعایت شود. شامل، مراقبت ازمحل جراحی، کنترل و مدیریت درد، استفاده از داروها و تکنیک‌های کاهش تورم، محافظت از پوست، تغذیه مناسب و استفاده از محصولات مراقبتی و مرطوب‌کننده، و موارد دیگر. مراقبت و پیگیری درست بعد از جراحی لیفت صورت نقش بسیار مهمی در بهبود و درمان موفقیت آمیز این عمل دارد.

در این مقاله، قصد داریم به معرفی و بررسی اصول مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت بپردازیم. هدف ما ارائه راهنمایی‌های کاربردی و کاملی است که بهترین نتیجه برای جراحی شما را تضمین کند و به شما کمک کند تا در طول فرآیند بهبود و بازگشت به زندگی روزمره، تجربه بهتری داشته باشید.

مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

بیشتر بدانید: بهترین دکتر لیفت صورت

مراقبت های ضروری بلافاصله پس از جراحی لیفت صورت

چند ساعت پس از پایان جراحی لیفت صورت میتوانید به منزل بازگردید. جهت بازگشت به منزل و مراقبت در روزهای اول لازم است از یکی از اعضای خانواده و یا دوستان کمک بگیرید.

روز اول پس از جراحی باید مسکن‌های تجویز شده را طبق دستورالعمل مصرف نمائید و به اندازه‌ی کافی استراحت نمائید. در 24 ساعت اول لازم است که حتماُ یک همراه داشته باشید تا از شما پرستاری نماید.

در روز دوم پس از جراحی باید برای ویزیت به درمانگاه مراجعه نمائید. در این ویزیت، پانسمان‌ها برداشته می‌شوند و میزان تورم و وضعیت برش‌هایی که حین جراحی لیفت صورت ایجاد شده است مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در صورتی که مشکل خاصی وجود نداشته باشد،صورت دوباره پانسمان می‌شود.

در روز سوم می‌توانید چند قدم در منزل راه بروید اما همچنان باید بیشتر شبانه روز را استراحت نمائید.

کبودی و تورم پس از جراحی معمولاُ در روز سوم و چهارم افزایش می‌باید اما جای نگرانی وجود ندارد، این عوارض به مرور در طی چند هفته‌ی آینده به مرور برطرف می‌شوند.

باز کردن بخیه‌ها طی هفته‌ی اول تا سوم انجام می‌شود اما تا هفته‌ی سوم و چهارم ممکن است همچنان عوارضی مانند تورم را تجربه نمائيد.

تسریع دوران نقاهت لیفت صورت

دوران نقاهت پس از جراحی لیفت صورت ممکن است تا چندین ماه طول بکشد اما در صورتی که دستورالعمل‌های پس از جراحی را به خوبی رعایت نمائید می‌توانید روند دوران بهبودی را سرعت ببخشید.

طی دوران نقاهت مایعات فراوان مصرف نمائید و جهت تسریع بهبود زخم‌ها مواد غذایی مغذی حاوی پروتئین به مقدار کافی مصرف کنید.

جهت خوابیدن از یک یا چند بالش اضافی زیر سر خود استفاده کنید و تا چند هفته از خوابیدن به پهلو خودداری نمائید و فقط به پشت بخوابید.

بیشتر بخوانید: لیفت صورت و گردن

بهترین نکات برای مراقبت های پس از لیفت صورت

نکاتی که پس از جراحی لیفت صورت باید رعایت نمائید شامل این موارد است:

  • در هفته‌ی اول پس از جراحی از هیچ گونه وسیله‌ی آرایشی استفاده نکنید.
  • محل برش‌ها را لمس نکنید و از وارد آوردن هرگونه فشار به صورت خود خودداری نمائيد.
  • تا 2 هفته از خم شدن و بلند کردن اجسام پرهیز نمائید.
  • در طی دوران نقاهت از کشیدن سیگار و یا هرگونه ماده‌ی حاوی نیکوتین خودداری نمائید.
  • در هنگام خوابیدن سر خود را با استفاده از 1 یا چند متکای اضافه، بالاتر قرار دهید.
  • تا حدود حداقل 1 ماه موهای خود را رنگ و یا دکلره نکنید.

نحوه مدیریت درد بعد از عمل لیفتینگ صورت

در روهای اول پس از جراحی ممکن است کمی درد داشته باشید. جهت کنترل درد می‌توانید از مسکن‌هایی که پزشک برای شما تجویز نموده است استفاده کنید. مسکن‌ها را باید در فواصل زمانی مشخص و طبق دستورالعملی که پزشک به شما ارائه داده است مصرف نمائید تا بتوانید درد پس از جراحی را به خوبی کنترل نمائيد.

بسیاری از بیماران فقط شب اول به داروهای مسکن احتیاج دارند. جهت کنترل درد در اغلب موارد مسکن‌هایی مانند استامینوفن نتیجه‌ی خوبی را به همراه خواهد داشت.

در صورت توصیه‌ی جراح می‌توانید از کمپرس آب سرد (طبق دستورالعملی که به شما ارائه می‌شود) برای کاهش درد در صورت استفاده نمائید.

بیشتر بدانید: مینی لیفت صورت

مراقبت های لازم در زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

محافظت در مقابل نور خورشید پس از جراحی لیفت صورت باید همواره رعایت شود. حتی قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض نور خورشید می‌تواند برای سلامت پوست شما پس از جراحی زیان آور باشد.

اشعه‌ ماروای بنفش نور خورشید یکی از دلایل ایجاد زخم‌های قابل مشاهده پس از جراحی لیفت صورت است. نور خورشید می‌تواند موجب تیره شدن و ضخیم شدن محل برش‌ها شود. راهکارهای مراقبت در مقابل نور آفتاب پس از جراحی لیفت صورت عبارتند از:

  • تا جایی که امکان دارد در طی دوران نقاهت از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری نمائید. می‌توانید از کلاه‌های لبه دار که تمام صورت شما را می‌پوشانند استفاده نمائید.
  • از کرم‌هایی با SPF بالاتر از 40 استفاده کنید. بهتر است از کرم‌های ضد آفتابی که پزشک به شما توصیه می‌نماید استفاده کنید.
  • حتی زمانی که هوا ابری و بارانی است از کرم ضد آفتاب استفاده نمائید.

با اینکه برش‌ها در طی 1 الی 2 هفته بسته می‌شوند اما بافت‌های اپیدرم به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند. توصیه می‌شود به مدت حداقل 3 تا 6 ماه از زخم‌های صورت خود به طور کامل در برابر نور آفتاب محافظت نمائید.

دوره نقاهت جراحی لیفت صورت

برای طول دوران نقاهت جراحی لیفت صورت نمی‌توان یک عدد مشخص را ذکر نمود. طول دوران نقاهت برای هر فردی با توجه به سن، وضعیت سلامتی و همچنین نوع جراحی که انجام داده است متفاوت خواهد بود.

اکثر بیماران پس از هفته‌ی سوم می‌توانند به محل کار خود بازگردند و یا فعالیت‌های روزمره‌ی خود را شروع نمایند  اما جهت انجام فعالیت‌ها سنگین لازم است با پزشک خود مشورت داشته باشید.

پس از 1 ماه تقریباُ تمام بیماران روال عادی زندگی خود را از سر می‌گیرند اما ممکن است تا یک سال علائمی مانند تورم، کبودی و یا بی‌حسی را حس کنید.

نتیجه گیری

در صورتی که نکات مراقبتی که در این مقاله عنوان شد را به طور کامل انجام دهید علاوه بر اینکه دوران نقاهت خود را به سرعت طی خواهید کرد می‌توانید نتایج جراحی لیفت صورت را برای مدت بیشتری حفظ نمائيد. مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت موجب می‌شود که شما حداقل تا 15 سال بتوانید نتایج را حفظ نمائید و همیشه ظاهری جوانتر نسبت به سن واقعی خود داشته باشید.

سوالات متداول

دوران نقاهت پس از جراحی لیفت صورت چقدر طول می‌کشد؟

طول دوران نقاهت در افراد مختلف ممکن است حدود 2 هفته طول بکشد اما جهت بازگشت به روال سابق زندگی خود باید حداقل 4 هفته صبر نمائید.

پس از چه مدتی می‌توان نتایج جراحی را مشاهده نمود؟

تا چند ماه پس از جراحی در صورت خود تورم خواهید داشت. به طور میانگین حدود 6 ماه پس از جراحی می‌توانید نتایج جراحی را مشاهده نمائید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

تماس با دکتر علاف اکبری