دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / عمل زیبایی بینی در فصول سرد سال
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

عمل زیبایی بینی در فصول سرد سال

آیا فصل سرما تاثیر منفی در روند بهبودی بعد از عمل بینی دارد؟ آیا عمل زیبایی بینی در فصل سرما امکانپذیر است؟ از عمده مشکلاتی که افراد علاقه مند به عمل بینی دارند این است که آیا می توانند در فصل سرما یا زمستان برای این جراحی اقدام کنند یا خیر؟ برخی از افراد نیز تصور می کنند که هوای سرد تاثیرات منفی روی روند بهبودی بعد از عمل بینی خواهد داشت. اما باید بگوییم که انجام عمل بینی در فصل سرما قابل انجام است و با مراقبت هایی جزئی می توان تاثیر هوای سرد را روی روند بهبودی کاست.

عمل زیبایی بینی در فصول سرد سال

در ادامه می توانید توضیحات دکتر سوره علاف اکبری، متخصص گوش و حلق و بینی را در ارتباط با عمل زیبایی بینی در فصل سرما  را گوش دهید:

رینوپلاستی یا جراحی بینی در زمستان

سوالی که اکثر مراجعه کنندگان دکتر سوره علاف اکبری در مطب اردبیل( یکی از سردترین شهرهای ایران) دارند این است که شرایط عمل زیبایی بینی در فصول بسیار سرد چگونه است؟ نگرانی برخی مراجعه کنندگانی که در فصل سرما قصد عمل بینی را دارند به قدری زیاد است که دائماً این سوال را پزشک می کنند که آیا هوای سرد بر روند بهبودی تاثیرگذار است یا خیر؟

دکتر سوره علاف اکبری متخصص گوش و حلق و بینی در جواب این دسته از افراد اینگونه پاسخ می دهند:

« هیچ دلیل علمی و ثابت شده ای در مورد عدم عمل جراحی بینی در فصل سرما وجود ندارد. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که به تهویه هوای منزل و محل کارتان اهمیت بدهید، زیرا در طول ماه های سرد سال به دلیل استفاده از سیستم های گرمایشی هوای خانه خشک می شود و رطوبت هوا تقریباً به صفر می رسد و این خشکی هوا باعث ایجاد مشکلاتی در داخل بینی می شود.

ما همیشه مراجعه کنندگان برای عمل زیبایی بینی در فصول سرما را از این موضوع آگاه می سازیم و مراقبت های لازم را به آنها گوشزد می کنیم و همچنین داروهایی جهت بهبود وضعیت تجویز می کنیم.»

مراقبت های ضروری بعد از عمل بینی در فصل سرما

از مهم ترین اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از انواع قطره های که از سوی پزشکان تجویز و تایید شده است.
  • استفاده از اسپری
  • استفاده از سرم نمکی
  • استفاده از پماد هایی مخصوص که به رطوبت و انطعاف بخش های بخیه کمک می کند. این پماد ها را می توانید در داخل لوله های بینی و نزدیک به محل بخیه بمالید تا تاثیر فوری داشته باشد.
  • مراقبت های تغذیه ای: مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از انواع مایعات و نیز غذاهای آبکی استفاده کنید.
  • پرهیز از مصرف سیگار نیز از مهم ترین مراقبت های پیشگیرانه در زمینه خشکی نواحی داخلی بینی است.
  • مرطوب کردن محلی که در آن هستید مثل اتاق یا هر جای دیگر. این مساله را می توان با دستگاه بخور امکان پذیر کرد.
  • می توانید ساعاتی را در شبانه روز سیستم گرمایشی را خاموش کنید و از لباس های گرم استفاده کنید.
  • از دیگر اقدامات این است که در برخی از ساعات درها و پنجره ها را باز کنید تا گردش هوا از بیرون به داخل منزل به بهبود وضعیت خشکی و افزایش رطوب هوا بینجامد.
  • استفاده از ویتامین آ و دی نیز از دیگر نکاتی است که می توانید با استفاده از آن ها به روند بهبودی بینی خود کمک کنید.

نکته: تمامی این موارد از سوی جراح بینی تجویز می شود اما باید توجه داشته باشید که طریقه مصرف و نیز میزان مصرف از مهم ترین نکاتی است که باید با دقت و طبق دستور پزشک انجام دهید.

تاثیر سرما بر بینی عمل شده

سوال بسیاری از شما این است که؛ آیا فصل سرما روند بهبودی را بعد از جراحی بینی طولانی تر می کند؟

خیر با انجام مراقبت هایی که توصیه شد می توانید مدت زمان بهبودی را به زمانی طبیعی کاهش دهید. و هیچ گونه ارجحیت فصلی در عمل زیبایی بینی نداریم.

هوای سرد چه تاثیری روی بینی عمل شده خواهد داشت؟

مهم ترین نکته این است که در این دوران ممکن است که نوک بینی شما بی حس و سرّ شود. اما این مساله کاملا موقتی است و بعد از گذشت زمان کوتاه از بین می رود. از سوی دیگر بعد از عمل بینی شما توانایی تحمل هوای بسیار سرد و بسیار گرم را نخواهید داشت. اما این مساله در نتیجه جراحی و روند بهبودی تاثیر نمی گذارد. از این رو نگران نباشید و صرفاً با مراقبت ها به بهبود وضعیت بینی خود کمک کنید.

سرماخوردگی بعد از عمل بینی

یکی دیگر از باورهای غلطی که درباره عمل زیبایی بینی در زمستان وجود دارد این است که انجام عمل رینولاستی، احتمال ابتلا به سرماخوردگی در دوران بعد از عمل بینی را افزایش می دهد، در حالی که چنین چیزی صحت ندارد. زیرا سرماخوردگی الخصوص در فصول سرما یک امر اجتناب ناپذیر است و ربطی به عمل زیبایی بینی ندارد. و در صورتی که مراقبت های لازم بعد از عمل زیبایی بینی به درستی انجام گیرد، جای هیچگونه نگرانی ای نیست.

درمان سرماخوردگی بعد از جراحی بینی

درمان سرماخوردگی بعد از عمل بینی

شما قبل از عمل زیبایی بینی احساس سرماخوردگی نداشتید اما بعد از عمل دچار سرماخوردگی شده اید و این امر ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود.

در حالی که توصیه بهترین متخصص گوش و حلق و بینی بر تاخیر انداختن عمل بینی در صورت ابتلا به سرماخوردگی می باشد. اما اگر بعد از عمل  دچار سرماخوردگی شوید چه کاری باید انجام دهید؟ در ادامه نکاتی برای مقابله و درمان سرماخوردگی بعد از جراحی بینی را ارئه می دهیم:

  1. استرس نداشته باشید
    نباید در صورت ابتلا به سرماخوردگی بر نتیجه نهایی عمل بینی استرس داشته باشید، زیرا در صورت رعایت برخی نکات بسیار آسان می توانید از بهبودی کامل بدون ایجاد تغییرات در نتیجه عمل بینی اطمینان داشته باشید.
  2. از مصرف داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک پرهیز کنید
    از آنجا که یکی از عوارض جانبی رایج عمل بینی ورم است،  اضافه شدن بافت ملتهب از سرما نیز ممکن است باعث ایجاد احساس خفگی در شما شود. حتما با جراح بینی خود تماس بگیرید و قبل از صحبت با ایشان، هیچ گونه داروی سرماخوردگی بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.
    زیرا مصرف برخی داروهای سرماخوردگی که حاوی ایبوپروفن هستند ممکن است باعث ایجاد اختلالاتی در روند بهبودی شما داشته باشد. امکان اینکه جراح شما توصیه های غیردارویی مانند استفاده از اسپری نمکی برای از بین بردن احساس خفگی داشته باشد.
  3. به هیچ عنوان فین نکنید
    جراح شما حتماً بعد از عمل به شما هشدار می دهد که به هیچ عنوان بینی خود را تا مدت تعیین شده ای تخلیه نکنید و یا آن را مالش ندهید. این کارها می تواند به برش ها و بخیه های بعد از عمل بینی آسیب وارد کند.اگر دچار آبریزش بینی بعد از عمل بینی شده اید، آن را به آرامی با دستمال کاغذی پاک کنید.
  4. عطسه را کنترل کنید
    متاسفانه اکثر سرماخوردگی ها همراه با عطسه می باشد و نمی توان جلوی آن را گرفت. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که در حین عطسه دهان خود را باز نگه دارید تا نیروی عطسه بیشتر از طریق دهان خارج شود و به برش ها و بخیه ها آسیبی نرساند.
  5. از دراز کشیدن پرهیز کنید
    طبعاً بعد از عمل بینی باید استراحت کافی داشته باشید اما همان طور که می دانید دراز کشیدن کامل بعد از رینوپلاستی می تواند باعث ایجاد ورم های بیشتری در بینی شما شود.
    بهترین جراح بینی به شما توصیه می کند در صورتی که بعد از عمل بینی دچار سرماخوردگی شدید و توان قدم زدن نداشتید، سعی کنید در حالت نشسته استراحت کنید. یا اگر نیاز به دراز کشیدن دارید؛ برای جلوگیری از ورم بیش از حد، حتماً بالش هایی زیر سر خود قرار دهید تا سرتان از بدنتان بالاتر قرار گیرد.
  6. مصرف مایعات فراموش نشود
    نوشیدن مداوم مایعات از جمله دمنوش ها، آب و آب میوه های طبیعی می تواند باعث شل شدن مخاط بینی شما شود و احساس گرفتگی بینی را کمتر خواهید داشت.
    توجه: از نوشیدن مایعاتی که کافئین دار جداً خودداری کنید، زیرا اینگونه مایعات سرماخوردگی شما را بدتر می کند.
  7. سوپ مرغ را جزء رژیم غذایی خود قرار دهید
    اصولاً تمام جراحان بینی بعد از جراحی بینی به شما رژیم غذایی نرم و آبکی را توصیه می کنند، که سوپ مرغ یکی از بهترین غذاهایی است که می توانید در طی دوران نقاهت نوش جان کنید. این سوپ در حین سرماخوردگی نیز می تواند به تخلیه مخاط کند و همچنین خاصیت ضدالتهای نیز دارد.
  8. ویتامین ث تجویز شده را حتما مصرف کنید
    اصولاً جراحان بینی بعد از عمل بینی در فصل سرما ویتامین C را جهت جلوگیری از سرماخوردگی و یا برای بهبود سرماخوردگی تجویز می کنند، بنابراین از مصرف این ویتامین قافل نشوید.

کلام آخر

در طول نوشتار مهم ترین مطلبی که در صدد انتقال آن بودیم این است که عمل بینی در فصول سرد سال امکان پذیر است و هیچ آسیبی به بافت بینی و نتیجه جراحی وارد نخواهد کرد. مراقبت های ساده ای پیشنهاد شد که می توانید با توجه به آن ها روند بهبودی را با موفقیت پشت سر بگذارید. خوش بختانه بهترین جراحان بینی تمامی توجه شان به این مساله  است و تمامی افراد را به خوبی راهنمایی کرده و توصیه های لازم را به مراجعه کنندگان می دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

2 دیدگاه ها
  1. سلام خانم دکتر راسته عمل بینی گوشتی برگشت پذیره؟

    پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سه =

تماس با دکتر علاف اکبری