دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / تورم بعد از جراحی زیبایی بینی
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تورم بعد از جراحی زیبایی بینی

عمل بینی یکی از رایج‌ترین عمل‌های زیبایی است که بعد از عمل در هفته‌ اول تورم و کبودی دیده می‌شود و کاملا طبیعی است. اما یافتن راه‌هایی برای کاهش تورم بینی یکی از دغدغه‌های افرادی است که اخیراً جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند. به دلیل اینکه دوست دارند هر چه سریع‌تر نتیجه عمل را ببینند. سوالاتی ممکن است در خصوص تورم بعد از عمل ذهن شما را درگیر کند از جمله: تورم بینی بعد از جراحی چقدر طول می کشد؟ علت تورم تیغه بینی بعد از جراحی چیست و آیا بهبود می یابد؟ بهترین راه برای کاهش تورم بعد از جراحی زیبایی بینی چیست؟ در این نوشتار قصد داریم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

چقدر تورم بعد از جراحی بینی طبیعی است؟

میزان تورمی که بعد از جراحی زیبایی بینی تجربه خواهید کرد به میزان کار انجام شده برای تغییر شکل و اندازه بینی بستگی دارد. اما در هر صورت، به‌خصوص در هفته های اول پس از جراحی، باید انتظار تورم متوسطی را داشته باشید. به خاطر داشته باشید که تورم شکل جدید بینی را تا زمانی که پایین بیاید پنهان می‌کند، بنابراین اگر در ابتدا بینی شما خیلی چاق به نظر می‌رسد یا نوک آن خیلی بلند به نظر می‌رسد، نگران نباشید،  همه چیز حل می شود.

علت تورم بعد از جراحی بینی چیست؟

هر عملی هر چقدر هم جزئی باشد با تورم بافت‌های اطراف همراه است. میزان تورم در افراد مختلف متفاوت است. به دلیل شلی بافت صورت، تورم در این ناحیه بارزتر است. این تورم به علت آسیب‌های که به بافت آن ناحیه وارد شده و تجمع مایع است.

به طور معمول، تورم در روز دوم یا سوم پس از جراحی به اوج خود می‌رسد.

تورم بعد از عمل بینی

انواع تورم بینی بعد از جراحی

دو نوع تورم بینی وجود دارد:

  • تورم حاد بینی
  • تورم مزمن بینی

تورم حاد بینی تا یک تا دو ماه بعد از عمل بینی شایع است. این تورم به دلیل ضربه‌های حین جراحی بینی و بازسازی آن است. این تورم و کبودی در ماه اول از بین رفته است اما برای بینی‌های گوشتی ممکن است تا دو ماه یا بیشتر طول بکشد. نیازی نگرانی در مورد تورم حاد بینی نیست زیرا در اکثر افراد به خوبی از بین می رود.

در التهاب مزمن، مایع بینابینی بعد از جراحی بینی در زیر پوست رسوب می‌کند و ممکن است در قسمت های مختلف بینی به بافتی متفاوت تبدیل شود. تورم مزمن ممکن است تا چند ماه در دو طرف بینی زمان ببرد، یا تورم پل بینی که به خوبی از تشکیل قوس بینی جلوگیری می‌کند. همچنین تورم نوک بینی به زمان بیشتری نیاز دارد تا ناپدید شود.

در التهاب مزمن ممکن است گاهی بافت ایجاد شده از بین نرفته و برای همیشه باقی بماند. برای همین انتخاب جراح بینی مجرب برای انجام این عمل بسیار حائز اهمیت است.

نمونه جراحی بینی دکتر سوره علاف اکبری
نمونه عمل زیبایی بینی دکتر سوره علاف اکبری

تورم بعد از جراحی بینی چقدر طول می کشد؟

در حالی که هر بیمار و هر روشی متفاوت است، بیشتر تورم در حدود 90 درصد، در ماه اول پس از جراحی کاهش می‌یابد و حدود 10 درصد باقی مانده از تورم در سه ماه اول فروکش می‌کند. ممکن است گاهی خوب شدن ورم تا 12 تا 18 ماه طول بکشد. مدت زمان که برای خوب شدن ورم بینی بعد از عمل لازم است در افراد با بینی‌های گوشتی بیشتر است.

مراحل تورم بعد از جراحی بینی چیست؟

در حالی که بیشتر تورم ناشی از جراحی بینی در عرض چند هفته کاهش می‌یابد، تورم ممکن است در ابتدا قبل از اینکه بهتر شود بدتر شود، بنابراین اگر در روز سوم یا چهارم بدتر از روزهای اول پس از جراحی بود، نگران نباشید. میزان تورم در هر فرد متفاوت است،  بنابراین زمان‌های بهبودی نیز متفاوت است، اما به طور کلی، اکثر بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که بعد از حدود سه تا چهار هفته 90 درصد تورم بینی خوب شده باشد و با مقدار کمی تورم و حساسیت باقی‌مانده حدود سه ماه کاملا از بین رفته باشد. اگرچه این مدت زمان به مراقبت‌های بعد از عمل فرد بستگی دارد.

هرچه پوست ضخیم‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا نتیجه نهایی به دست آید. به همین دلیل، بیمارانی که قبل از عمل پوست ضخیم دارند، ممکن است نتیجه نهایی آن‌ها به جای 9 تا 12 ماه، نزدیک به 18 ماه طول بکشد. علاوه بر این، اگر بیمار تحت یک عمل جراحی بینی تجدیدنظر قرار گیرد، نتایج نهایی نسبت به جراحی بینی اولیه به احتمال زیاد زمان بیشتری را می‌طلبد.

تورم نوک بینی ممکن است برای برخی افراد کمی بیشتر طول بکشد و کسانی که روش پیچیده تری شامل تغییر شکل داخلی و خارجی دارند ممکن است برای مدتی طولانی تر ورم بیشتری را تجربه کنند. بیماران باید انتظار داشته باشند که حدود یک سال طول بکشد تا بینی آن‌ها در موقعیت نهایی خود قرار گیرد، اما با گذشت یک ماه، اکثر مردم از نتیجه اولیه بسیار راضی هستند. به طور کلی، جراحی زیبایی بینی یک جراحی بسیار قابل تحمل است که نتایج چشمگیری را با زمان نسبتاً کمی ایجاد می‌کند.

مراحل بهبودی جراحی بینی چیست؟

مرحله اولیه بهبودی حدود ده روز است. این دوره زمانی است که باید در مورد دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از آن هوشیار باشید و برنامه ریزی کنید تا از فعالیت‌های عادی خود فاصله بگیرید تا همه چیز بهبود یابد. پس از ده روز، بسیاری از کبودی‌ها و تورم‌ها از بین می‌روند.

چگونه به کاهش تورم بعد از جراحی بینی کمک کنیم؟

  • تورم بعد از جراحی بینی را می‌توان با بالا نگه داشتن سر کاهش داد که شامل هنگام خواب نیز می‌شود. هدف اصلی این است که سر خود را بالاتر از  قلب خود نگه دارید،
  • از کیسه‌های یخ برای کاهش پف و ناراحتی، به ویژه در 48 ساعت اول پس از عمل، استفاده شود، اما نباید بیش از 10 تا 15 دقیقه در هر بار استفاده گردد، و باید در یک حوله تمیز پیچیده شود نه اینکه مستقیماً روی آن قرار گیرد.
  • از ضربه زدن به بینی خود خودداری کنید. کودکان یا حیوانات خانگی را بلند نکنید. ممکن است لازم باشد تا دو هفته پس از عمل تنها بخوابید.
  • می‌توان با نوشیدن آب فراوان و اجتناب از ورزش‌ها یا فعالیت‌های شدید در چند هفته اول پس از جراحی، تورم را کاهش داد. همچنین، هنگام بهبودی حتماً از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی استفاده کنید. غذاهای غنی از ویتامین مانند آناناس تازه و می‌توانند به بدن کمک کنند کبودی‌ها را سریع‌تر از بین ببرد. سعی کنید از غذاهای شور خودداری کنید، زیرا می‌توانند تورم را افزایش دهند.
  • از بو کردن مداوم خودداری کنید
  • هنگام دوش گرفتن، سعی کنید از تماس آب با پانسمان بینی خود جلوگیری کنید یا به حداقل برسانید.
  • شب بعد از جراحی و یا دو روز بعد از آن، تخلیه بینی با رنگ خون وجود دارد. این کاملاً طبیعی است. همچنین تورم بینی شما بعد از عمل طبیعی است و جای نگرانی نیست. میزان تورمی که بعد از جراحی زیبایی بینی تجربه خواهید کرد به میزان کار انجام شده برای تغییر شکل و اندازه بینی، و همچنین به ضخامت پوست بینی و استخوانی یا گوشتی بودن بینی بستگی دارد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =

تماس با دکتر علاف اکبری