دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / جراحی بینی قبل یا بعد از بارداری
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

جراحی بینی قبل یا بعد از بارداری

خانم‌هایی که در سنین باروری به فکر جراحی بینی هستند اغلب با این سوال مواجه می‌شوند که جراحی بینی بهتر است پیش از بارداری انجام شود و یا پس از بارداری؟ جراحی بینی پیش از بارداری و پس از بارداری هر کدام با مشکلاتی همراه است که در ادامه‌ی این مقاله به مهمترین آنها اشاره می‌نمائیم.

جراحی بینی قبل یا بعد از بارداری

جراحی بینی قبل از بارداری

بسیاری از جراحان بیان می‌کنند که بارداری هیچ گونه اختلالی در نتایج جراحی بینی ایجاد نمی‌کند . شما می‌توانید پس از دوران نقاهت برای بارداری اقدام نمائيد.

زمان مناسب برای اقدام به بارداری پس از جراحی بینی

فاصله‌ی مناسب برای اقدام به بارداری پس از جراحی بینی زمانی است که تمام داروهایی که پس از جراحی بینی برای شما تجویز شده است به اتمام برسد و دوران نقاهت را به خوبی پشت سر بگذارید. بنابراین باید یک فاصله‌ی چند ماهه بین جراحی بینی و اقدام به بارداری وجود داشته باشد.

بنا بر توصیه‌ی جراحان پلاستیک، حداقل فاصله‌ی زمانی برای اقدام به بارداری پس از جراحی بینی 4 الی 6 ماه است و بارداری زودتر از این زمان می‌تواند بر نتایج جراحی بینی تاثیر منفی داشته باشد.

البته به این موضوع باید توجه داشته باشد که زمان انتظار برای بارداری پس از جراحی بینی برای هر فردی با توجه به بهبود فردی، داروهایی که مصرف می‌نماید و سایر موارد متفاوت است و ممکن است به زمان بیشتر و یا کمتری جهت اقدام به بارداری نیاز باشد.

بیشتر بدانید: آزمایش های قبل از جراحی بینی

موانع بارداری بلافاصله پس از جراحی بینی

پس از جراحی بینی با عوارضی برای چند هفته و یا چند ماه مواجه خواهید بود که مانع از بارداری می‌شود، تعدادی از مهمترین عوارض عبارتند از:

  • بینی و نواحی اطراف آن بسیار حساس خواهند بود و از هر گونه ضربه باید محافظت شوند. بنابراین داشتن رابطه‌ی جنسی برای چندین هفته پس از جراحی بینی ممنوع است.
  • تا چند هفته ممکن است احساس ناراحتی و درد در ناحیه‌ی سر داشته باشید و مجبور هستید داروهای مسکن برای بهبود درد و ناراحتی مصرف نمائید. مصرف این داروها در شروع بارداری برای جنین بسیار خطرناک است. پس بهتر است تا زمانی که تمام داروهای مربوط به جراحی بینی را قطع نکرده اید به بارداری فکر نکنید.
  • پس از جراحی بینی تا چند ماه ممکن است از نظر فیزیکی و احساسی ضعف داشته باشید. بارداری در این شرایط به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  • شروع بارداری به دلیل تغییر هورمون‌ها و سایر تغییرات فیزیکی که در بدن ایجاد می‌نماید می‌تواند برای مادر بسیار استرس آور باشد. این استرس در صورتی که به استرس ناشی از دوران نقاهت پس از جراحی اضافه شود می‌تواند منجر به فشار روحی مضاعف برای مادر شود. به همین جهت باید بین پایان دوران نقاهت تا آغاز بارداری فاصله‌ی زمانی چند ماهه جهت التیام بدن وجود داشته باشد.

جراحی بینی پس از بارداری

میزان هورمون‌های بدن در سال اول پس از بارداری به صورت مداوم تغییر می‌نماید. تغییرات هورمونی با اینکه بر روی صورت و بینی شما تاثیرات اندکی دارد اما می‌تواند بر احساسات شما تاثیر بسیاری داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود تا زمانی که سطح هورمون‌ها به تعادل نرسیده و بدن شما از لحاظ جسمانی در وضعیت مناسبی قرار نگرفته است جهت جراحی بینی صبر نمائيد.

جراحی بینی در دوران شیردهی

جراحی بینی با بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی‌های موضعی توسط بهترین جراح بینی انجام می‌شود. در صورتی که به کودک خود شیر می‌دهید باید این هشدار را جدی بگیرید که هرگونه داروی بیهوشی و سایر داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند وارد ترکیبات شیر مادر شده و بر روی نوزاد اثر بگذارد. توصیه می‌شود تا 6 ماه نوزادان فقط با شیر مادر تغذیه کنند. بنابراین تا زمانی که کودک شما شروع به مصرف غذای کمکی نکرده است باید جهت جراحی بینی صبر نمائيد.

موانع جراحی بینی پس از بارداری

  • زایمان چه به روش طبیعی انجام شده باشد و یا به روش سزارین به عنوان یک عمل سخت در نظر گرفته می‌شود. پس از زایمان بدن از لحاظ جسمی به چندین ماه زمان نیاز دارد تا بتواند التیام پیدا نماید. بنابراین جهت انجام یک جراحی زیبایی مانند جراحی بینی باید تا زمان بهبود کامل عوارض پس از زایمان صبر نمائید.
  • تولد نوزاد با مسئولیت‌های بسیاری همراه است که برنامه ریزی برای یک جراحی انتخابی مانند جراحی بینی را بسیار سخت می‌نماید، نوزاد شما تا زمانی که شیرخوار است احتیاج به مراقبت 24 ساعته دارد بنابراین انجام جراحی بینی باید به زمانی پس از شیرخوارگی نوزاد انتقال پیدا نماید.
  • پس از جراحی بینی باید تا چند ماه از بلند کردن اجسام سنگین‌تر از 2 کیلو خودداری نمائید. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید که بعد از جراحی بینی تا چند ماه نمی‌توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

نتیجه‌گیری

همان طور که در این مقاله اشاره شد جراحی بینی پیش از بارداری و پس از بارداری با مشکلات و عوارضی همراه است. جهت انتخاب زمان مناسب برای جراحی بینی و بارداری توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت داشته باشید تا با توجه به شرایط جسمانی، بیماری‌های مزمن و سایر مشکلاتی که دارید بهترین زمان جهت جراحی بینی و بارداری را برای شما تعیین نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
مقالات مرتبط
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

تماس با دکتر علاف اکبری