دکتر سوره علاف اکبری / جراحی بینی / عمل بینی بدون تامپون در تهران
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

عمل بینی بدون تامپون در تهران

عمل بینی بدون تامپون، به عنوان یکی از روش‌های مدرن در جراحی بینی، به هدف کاهش ناراحتی و مشکلات مربوط به تامپون در فرآیند بهبودی پس از جراحی متمرکز است. در این روش، جراحان از تکنیک‌ها و مواد جدیدتری برای حفظ شکل و ساختار بینی بدون نیاز به استفاده از تامپون استفاده می‌کنند.

جراحی بینی بدون تامپون

عمل بینی بدون تامپون چگونه انجام می شود؟

جراحی بینی بدون تامپون در سال‌های اخیر به عنوان یکی از روش‌های جدید جراحی بینی توسط برخی از جراحان استفاده می‌شود. روش جراحی با توجه به مشکلات ساختاری بینی ممکن است به روش باز و یا بسته انجام شود. در واقع روش جراحی بدون تامپون در مراحل اولیه جراحی مشابه روش‌های کلاسیک جراحی بینی است اما در پایان جراحی از اسپلنت سیلیکونی به جای تامپون و از نوار حمایت کننده (ساپورت) به جای گچ استفاده می شود.

چه افرادی کاندیدای جراحی بینی بدون تامپون هستند؟

برخی از شرایطی که جهت جراحی بینی بدون تامپون باید داشته باشید عبارت است از:

  • داشتن سن بالای 18 سال
  • عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت
  • عدم ابتلا به مشکلات انعقادی خون و خونریزی
  • داشتن سلامت روحی و روانی مناسب

مزایای جراحی بینی بدون تامپون

  • کاهش تورم و کبودی پس از جراحی
  • عدم ایجاد انسداد و گرفتگی در بینی
  • تنفس راحت بلافاصله پس از جراحی
  • کاهش دوران نقاهت

جایگزین تامپون در جراحی بینی چیست؟

در روش جراحی بینی بدون تامپون، به جای اینکه از تامپون‌ داخل حفره‌های بینی استفاده شود از آتل‌های سیلیکونی استفاده می‌شود. آتل‌های سیلیکونی که با نام تامپون سوراخ دار نیز شناخته می‌شوند از مواد سیلیکونی ساخته می‌شود و به دلیل حفره‌هایی دارند اختلالی در فرآیند تنفس بیمار ایجاد نمی‌کنند.

دلیل جایگزین اسپلینت بینی با گچ چیست؟

اسپلنت بینی وسیله‌ای است که جهت ثابت نگه داشتن ساختار بینی پس از جراحی استفاده می‌شود. اسپلنت از پلاستیک و یا سیلیکون ساخته می شود و با توجه به نوع جراحی، انواع مختلفی از اسپلنت در دسترس است.

آتل بینی که تحت عنوان گچ بینی شناخته می‌شود وسیله‌ای از جنس پلاستیک و یا فلز است که پس از جراحی، روی بینی قرار می‌گیرد اما اسپلنت‌ها در داخل بینی قرار می‌گیرند. جهت کاهش عوارش پس از جراحی مانند بهبود تنفس، کاهش تورم و خونریزی اسپلنت بینی جایگزین گج شده است.

بیشتر بدانید: کبودی پس از عمل بینی

تفاوت تامپون و گچ استنت (ایروی)

  • تامپون از پنبه و یا گاز استریل تشکیل شده است که پس از جراحی بینی، داخل سوراخ‌های بینی قرار داده می‌شود تا خون و مخاط بینی پس از جراحی را جذب نماید اما گچ استنت لوله‌هایی نازک از جنس مواد سیلیکونی هستند که بدون هرگونه انسداد و اختلال در تنفس جهت جلوگیری از خونریزی پس از جراحی و همچنین تثبیت ساختار داخلی بینی پس از جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گچ استنت پس از 3 الی 5 روز از بینی خارج می‌شود اما تامپون به مدت کمتری داخل بینی قرار خواهد داشت. به طور معمول تامپون پس از 12 الی 24 ساعت بعد از جراحی خارج می‌شود.
  • خارج کردن تامپون معمولاُ با درد و ناراحتی برای بیماران همراه است اما گچ استنت معمولاُ بدون ایجاد درد و ناراحتی خارج می شود.
  • به دلیل سوراخ‌هایی که در میان گچ استنت وجود دارد تنفس برای بیماران با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

عوارض جراحی بینی با تامپون

  • اختلال در تنفس بیمار در رزوهای اول پس از جراحی
  • افزایش تورم و کبودی
  • خونریزی و درد در هنگام خارج کردن تامپون
  • خر و پف در هنگام خواب به دلیل گرفتگی بینی
  • احساس خشکی گلو به دلیل تنفس با دهان باز
  • خستگی به دلیل عدم خواب مناسب
  • التهاب گلو به دلیل تحریک گلو هنگام تنفس از راه دهان

بیشتر بدانید: کوچک کردن سوراخ بینی

قیمت جراحی بینی بدون تامپون

هزینه‌ی جراحی بینی بدون تامپون با توجه به تخصص و تجربه‌ی جراح، بیمارستان و یا کلینیکی که جراحی انجام می‌شود، هزینه‌های پیش از بستری، مراقبت‌های پس از بستری و برخی عوامل دیگر متفاوت است. جهت اطلاع از هزینه‌های جراحی بینی بدون تامپون پس از انتخاب جراح می‌توانید جهت مشاوره در مورد روش جراحی و هزینه‌های جراحی به صورت حضوری مراجعه نمائید و اطلاعات لازم را کسب نمائید.

فرق عمل بینی با تامپون و بدون تامپون

گذاشتن تامپون پس از جراحی بینی باعث افزایش کبودی، تورم، اختلال در تنفس و مشکلاتی می‌شود که به خصوص در روزهای اول پس از جراحی برای بیماران بسیار ناراحت کننده است. گاهی اوقات هنگام خارج کردن تامپون، درد و خونریزی‌هایی ایجاد می‌شود که برای بیماران آزار دهنده است. حتی برخی از بیماران به دلیل ترس کشیدن تامپون ممکن است از جراحی بینی خودداری نمایند. بنابرای در روش‌های نوین جراحی به جای تامپون از اسپلنت‌های سیلیکونی استفاده می‌شود.

در روش جراحی بدون تامپون از بخیه‌های جذبی و چسب‌های بافتی خاصی استفاده می‌شود که علاوه بر اینکه از خونریزی‌های داخلی بینی پس از جراحی جلوگیری می‌کنند منجر به گرفتگی و انسداد بینی نمی‌شود.

عمل بینی با تامپون بهتر است یا بدون تامپون؟

با توجه به مزایای جراحی بدون تامپون که پیشتر به آنها اشاره شد روش جراحی بینی بدون تامپون یک روش ایمن‌ تر محسوب می‌شود. با این وجود در برخی موارد خاص ممکن است بهترین جراح بینی در تهران به شما پیشنهاد دهد که پس از جراحی از تامپون استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از تامپون یکی از روش‌های متداول در روش‌های جراحی کلاسیک است اما بنا به مشکلات و عوارضی که برای بیماران ایجاد می‌کرد به عنوان یکی از ترس‌های پیش از جراحی بینی شناخته می‌شود. همان طور که در این مقاله اشاره کردیم تامپون علاوه بر مشکلات تنفسی موجب بزرگ نشان دادن بینی و افزایش تورم می‌شود. بنابراین جراحان در حال جایگزین کردن شیوه‌ی نوین جراحی بدون تامپون هستند تا عوارض استفاده از تامپون به طور کامل برطرف شود.

سوالات متداول عمل بینی بدون تامپون

ایا کشیدن تامپون بینی درد دارد؟

کشیدن تامپون به دلیل چسبندگی‌ که با زخم‌های داخلی پس از جراحی ایجاد شده است می‌تواند یکی از مراحل دردناک جراحی باشد.

جراحی بینی بدون تامپون درد دارد؟

جراحی بینی بدون تامپون همواره با بیهوشی عمومی و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین در حین جراحی بیمار هیچ گونه درد و ناراحتی را حس نخواهد کرد. پس از پایان جراحی نیز با مصرف مسکن‌های بدون نسخه میزان درد بسیار خفیف و قابل تحمل خواهد بود.

چند روز بعد از عمل بینی تامپون برداشته میشود؟

تامپون بینی معمولاُ پس از 12 الی 24 ساعت بعد از جراحی برداشته می‌شود. در برخی موارد ممکن است تامپون برای مدت کمتر و یا بیشتری در داخل بینی قرار بگیرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برچسب ها:
پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 9 =

تماس با دکتر علاف اکبری